V souladu s právní úpravou zdravotního pojištění
dochází k situacím, kdy buď zaměstnavatelé nebo zaměstnanci podávají zdravotní
pojišťovně žádosti nejrůznější povahy. V následujícím textu jsou
charakterizovány postupy při:
podání žádosti zaměstnavatelem při vzniku přeplatku na
pojistném, případně penále,
podání žádosti zaměstnavatele o prominutí penále,
postup při řešení přeplatku zaměstnance v důsledku překročení
maximálního vyměřovacího základu (v roce 2012 se budou nejčastěji řešit
přeplatky vzniklé překročením maxima za rok 2011 ve výši 1 781 280 Kč).
Nejčastějším důvodem pro vznik přeplatku na pojistném u
zaměstnavatele je neoznámení (resp. opožděné oznámení) změny
zdravotní pojišťovny zaměstnancem v průběhu zaměstnání, kdy může
zaměstnavatel použít například následující formulaci žádosti:
================================================================================
Vzor
Obracíme se tímto na Vás se žádostí o vrácení přeplatku na
pojistném za zaměstnance p. , RČ .. Ke vzniku přeplatku došlo v důsledku
neoznámení (opožděného oznámení) změny zdravotní pojišťovny zaměstnancem, kdy
jmenovaný přestoupil k datu .. k . (název zdravotní pojišťovny) a tuto změnu
zdravotní pojišťovny nám v zákonné osmidenní lhůtě neoznámil. Na základě této
skutečnosti vznikl u Vaší zdravotní pojišťovny přeplatek na pojistném za období
. v celkové výši . Kč následovně:
Měsíc .................... Vyměřovací základ
.................... Pojistné
leden
únor
březen
Celkem Kč
Částku přeplatku ve výši Kč vraťte, prosím, na číslo účtu
Děkujeme za vyřízení a jsme s pozdravem
Zaměstnavatel, sídlo
(trvalý pobyt), IČ
================================================================================
Zdravotní pojišťovna je povinna vrátit přeplatek do
jednoho měsíce ode dne, kdy tento přeplatek zjistila za předpokladu, že
neeviduje vůči plátci splatný závazek. Vzniklý přeplatek lze rovněž vyřešit
započtením, neboli snížením odváděné částky pojistného o výši přeplatku v
následujícím měsíci nebo i neodvedením pojistného za jeden či více měsíců.
Nicméně v případě vyšší částky přeplatku, kdy by jeho vyrovnání v rámci běžných
měsíčních plateb trvalo dlouhou dobu, je ze strany zaměstnavatele vhodnější
požádat o jeho vrácení. V dané souvislosti je vždy nutno podat zdravotní
pojišťovně opravné Přehledy.
Přeplatek může u zaměstnavatele vzniknout i u
penále. Nejčastěji se jedná o situaci, kdy zaměstnavatel žádá o vystavení
potvrzení o bezdlužnosti a ve vlastním zájmu uhradí jak dlužné pojistné, tak
penále, přičemž následnou kontrolou se zjistí, že skutečná výše penále byla
nižší, případně penále nevzniklo vůbec. Částku přeplaceného penále lze na
základě žádosti zaměstnavatele rovněž převést na úhradu pojistného. O tuto
částku pak zaměstnavatel sníží odvod pojistného v nejbližším měsíci
(měsících).
U OSVČ se za podání žádosti o vrácení přeplatku na
pojistném považuje i podání Přehledu o příjmech a výdajích ze samostatné
výdělečné činnosti a úhrnu záloh na pojistné.
Při podání žádosti o prominutí penále je dle možností
nanejvýš vhodné podrobně a důvěryhodně popsat příčiny vzniku penále.
Současně doporučuji, aby zaměstnavatel k podané žádosti přiložil průkazné
doklady potvrzující odůvodnění jeho žádosti, např. neuhrazené faktury,
potvrzení městského či obecního úřadu nebo Policie o vzniku škodní události,
vyjádření lékaře ohledně zdravotního stavu žadatele (zaměstnavatele - fyzické
osoby), pobírání sociálních dávek, úvěrovou smlouvu aj.
================================================================================
Vzor
Na základě platebního výměru č (výkazu nedoplatků č ,
vyúčtování ze dne ) se na Vás tímto obracíme se žádostí o prominutí
vyměřeného penále ve výši .. Kč. Ke vzniku penále došlo v důsledku
skutečnosti, že:
Neměli jsme v úmyslu hradit pojistné za naše zaměstnance Vaší
zdravotní pojišťovně opožděně, nicméně na základě výše uvedeného došlo ke
vzniku penále. V dalším období se řádným…