Zákoník práce v § 203 ZP upravuje jiné úkony v obecném zájmu. Jiný úkon v obecném zájmu patří spolu s výkonem veřejné funkce a výkonem občanské povinnosti k překážkám v práci na straně zaměstnance z důvodu obecného zájmu. Ustanovení § 203 odst. 2 ZP upravuje jednak jiné úkony v obecném zájmu, při kterých se poskytuje jak pracovní volno, tak i náhrada mzdy (platu) ve výši průměrného výdělku, jednak jiné úkony v obecném zájmu, při nichž se poskytuje zaměstnanci pouze pracovní volno, ale náhrada mzdy (platu) se mu neposkytuje.
Mimo jiné je pracovní volno podle § 203 odst. 2 písm. h) ZP poskytováno k činnosti vedoucích táborů pro děti a mládež, jejich zástupců pro věci hospodářské a zdravotní, oddílových vedoucích, vychovatelů, instruktorů, popřípadě středních zdravotnických pracovníků v táborech pro děti a mládež, a pro obdobné činnosti na sportovních soustředěních dětí a mládeže. Pracovní volno přísluší v nezbytně nutném rozsahu, nejvýše však 3 týdny v kalendářním roce, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody na straně zaměstnavatele, a za podmínky, že zaměstnanec nejméně po dobu 1 roku před uvolněním pracoval soustavně a bezplatně s dětmi nebo s mládeží. Podmínka soustavné a bezplatné práce se nevyžaduje, jde-li o tábory pro zdravotně postižené děti a mládež. Zaměstnanci přísluší za podmínek podle § 203a ZP pracovní volno s náhradou mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku nejvýše za 1 týden v kalendářním roce.
Zaměstnancům z tohoto důvodu přísluší pracovní volno v rozsahu nejvýše 3 týdny v kalendářním roce. Tím je myšleno období od 1. 1. do 31. 12. konkrétního roku, a je-li pracovní volno poskytováno z tohoto důvodu po částech, jednotlivé časové úseky se sčítají až do výše 3 týdnů v kalendářním roce.
Pracovní volno poskytované z tohoto důvodu se poskytuje za splnění dvou podmínek. Jednak je zaměstnavatel povinen pracovní volno poskytnout, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody na straně zaměstnavatele, a také za podmínky, že zaměstnanec nejméně po dobu 1 roku před uvolněním pracoval soustavně a bezplatně s dětmi nebo mládeží. Podmínka soustavné a bezplatné práce se nevyžaduje pouze v případech, že se jedná o pracovní volno z důvodu účasti na táborech pro zdravotně postižené děti a mládež. Pojem vážných provozních důvodů zákoník práce nedefinuje. Vážný provozní důvod je dán pouze v případě, že by tím byl znemožněn, narušen nebo vážně ohrožen řádný provoz, tzn. plnění úkolů nebo činností zaměstnavatele. Pokud zaměstnavatel nechce poskytnout pracovní volno z vážného provozního důvodu a zaměstnanec se domnívá, že tento důvod není dán, může se poskytnutí pracovního volna domáhat případně i soudně. Podmínka soustavné a bezplatné práce s dětmi nebo mládeží se posuzuje v běžném roce, tzn., zjišťuje se za dobu 1 roku předtím, než zaměstnanec požaduje poskytnutí pracovního volna.
Jedná se o pracovní volno, o které musí zaměstnanec požádat, a to postupem podle § 206 ZP. Je-li překážka v práci zaměstnanci předem známa, musí včas požádat zaměstnavatele o poskytnutí pracovního volna. To bude v těchto případech zpravidla platit, protože překážka v práci musí být zaměstnanci známa předem. Překážku v práci je zaměstnanec povinen prokázat zaměstnavateli. Důkazní prostředky k prokázání této skutečnosti zákoník práce neupravuje, bude se však zpravidla jednat o potvrzení pořadatele tábora pro děti a mládež. Pokud zaměstnanec pracoval s dětmi a mládeží pro jiný subjekt, než je pořadatel tábora, musí si vyžádat potvrzení také o tom, že soustavně a bezplatně s dětmi nebo mládeží pracuje. Zákoník práce nedefinuje blíže ani pojem soustavnosti, obecně to však znamená, že v průběhu 1 roku předtím, než zaměstnanec žádá o pracovní volno, musí časově soustavně s dětmi pracovat. Činnost, kterou zaměstnanec takto vykonává, musí vykonávat v průběhu celého kalendářního roku; může ji však vykonávat jedenkrát za týden či jedenkrát za měsíc, tento časový interval zákoník práce…