dnes je 21.12.2024

Input:

„Vstoupíš-li do vesnice, řiď se jejími pravidly - Zamyšlení pro přijímající i přijímané

1.6.2011, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

     Když jsem poprvé přijel do Japonska, abych se zde zdokonaloval v oblasti japonských bojových umění iaidó a kendó, netušil jsem, co všechno v sobě tato oblast japonské kultury ukrývá. Zaujalo mě již samo „přijímací řízení“ a přijetí do kolektivu cvičících.

TŘI TVÁŘE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ

Část první

Pár hodin poté, co jsem poprvé vstoupil na půdu Japonska, mě můj hostitel, učitel a majitel dódžó (místo, kde se vyučují bojová umění) v téměř tříhodinovém rozhovoru dokonale vyzpovídal. Otázky se týkaly nejen mé osoby, rodiny, vzdělání, zájmů, důvodů cesty do Japonska, ale i mnoha témat, která s mojí cestou do Japonska zdánlivě nesouvisela. Přišlo mi to spíš jako vyšetřování než pohovor. Chápal jsem ale jeho počínání, pozval mě do Japonska, a tak chtěl vědět, kdo opravdu jsem.

Část druhá

Další prověrka spočívala v mé účasti na dvou trénincích s dětmi. Nejprve hodina s malými do dvanácti let a po pauze devadesát minut s pokročilejšími do patnácti let.

Část třetí

Následoval trénink s dospělými. Po hodině jsem byl vyzván k sólu. Zápas na jeden zásah s tím, že já stále zůstával a moji soupeři přicházeli vždy odpočatí. Po dvaceti minutách jsem měl pocit, že zemřu. Nechápal jsem důvody tohoto mého zoufalého boje hraničícího s výpraskem. Na závěr proti mně nastoupil sám učitel a snažil se mě srazit na zem, doslova zlomit. Zůstal jsem stát a nezlomen.

Poznání

Do dotazníku lze říci cokoli, zejména, mohu-li se připravit. V boji jsem však ukázal svoji „pravou“ tvář. Mého hostitele nezajímalo jen to, co říkám, ale zejména to, jaký opravdu jsem. Máte-li tudíž příležitost vyzkoušet si uchazeče i jinak než jen formou testu, pohovoru, posouzení dostupných informací a referencí, rozhodně tak učiňte. Není to zpravidla vůbec složité a finančně náročné.

Můj učitel jasně věděl, proč mě daným způsobem prověřuje. Měl jasný cíl. Při výběru nového pracovníka je tudíž dobré vědět, zda hledáte spolupracovníka na budování firmy, nebo někoho na splnění určitého úkolu. Jinými slovy, zajímá Vás loajální pracovník, kterému budete dávat prostor ke zdokonalení (samozřejmě za podmínek určitého závazku), nebo Vám stačí „šťavnatý“ citrón?

DEJ DRUHÉMU ŠANCI

     Jeden můj velice významný učitel iaidó - umění tasení meče (vítěz mistrovství Japonska) mi řekl: „Nesmíte sahat po meči příliš rychle a činit zbrklá rozhodnutí. Takto jedná pouze slaboch. Musíte se učit, jak projevit sílu své osobnosti, a ukázat, že druhému dáváte šanci.“

Poznání

Dát druhému šanci je ukázkou velkorysosti a sebejistoty. Nemá to však nic společného s polevením Vaší pozornosti a přehnanou důvěrou. Dát druhému šanci se může projevit například ve Vaší reakci na „chybu“, které se dotyčný dopustí.

PROVĚŘOVÁNÍ, KTERÉ NIKDY NEKONČÍ

     Pro mnohé z nás zdokonalování se v oblasti bojového umění končí ve chvíli, kdy nejsme schopni vyhrávat na soutěžích. Pro trenéra i oddíl přestáváme být efektivní. Japonský pohled na tuto oblast v sobě však obsahuje možnosti trvalého zdokonalování se v jiné než fyzické sféře. Přínos zralých a zkušených šermířů s životním nadhledem je příkladem v dalších oblastech mezilidské komunikace.

     Každá účast na tréninku je nejen možností naučit se novou techniku, ale též potvrzením loajality, ukázáním trpělivé snahy se zdokonalit, ale též účastí na společenském životě mimo trénink. Týmový duch se vytváří nejen vyhranými turnaji, ale též přístupem k aktivitám mimo tréninkové časy. Každá reakce žáka je součástí jeho „kontroly“, která tak nikdy nekončí.

Co víte o svých lidech a jejich volném čase? Zajímá Vás, co by Vám tato oblast mohla napovědět? Možná právě tam se ukrývají odpovědi na otázky, které nelze zahrnout do dotazníku.

UMĚNÍ PŘIJÍMAT

     Odjedete-li na rok do jiné země, budete vystaveni novému, z jiné kultury vycházejícímu poznání. Nejedli jste nikdy syrovou rybu a máte v oblibě knedlíky? V cizině Vám nezbude nic jiného než nové situace přijmout.

     Měl jsem představu, že mi všichni budou ochotně odpovídat na moje dotazy a budou mě učit, co si budu přát. Vždyť jsem přeci přijel, abych se v Japonsku něco dozvěděl. Když mi nikdo nic nevysvětloval, mé ego se bouřilo. Tehdy se mi od

Nahrávám...
Nahrávám...