Každý z nás si o sobě vytváří obrazy pozitivní i méně
příznivé. Hodně záleží na naší schopnosti sebereflexe a sebedůvěry, ve které se
odráží naše předcházející zkušenosti. Ale jak nás vnímá naše okolí? Názory a
podněty od ostatních směřující k naší osobě vnímáme většinou různě. Rozhodující
je obsah i způsob podání informace, neboli jak je konkrétní, uchopitelná a
respektující naši individualitu, zda se jedná o kritiku (hodnocení) naší
osobnosti nebo spíše vyjádření se k našemu chování v konkrétní situaci. V tom
prvním případě se jedná o tzv. labeling (nálepkování), reagujeme na něj
velmi emotivně a nejsme moc ochotni informaci přijmout. Může to být např. věta:
Vždycky chodíš pozdě. Na rozdíl od toho, ve druhém případě mluvíme o
tzv. shapingu (tvarování), které nám většinou poskytuje informace
kontextu a vede nás k přemýšlení a přijetí důsledků našeho chování, např.:
Mrzí mě, že jsi dnes přišel pozdě. Máme tím pádem málo času na
přípravu.
Na základě toho můžeme říci, že každá
metoda hodnocení, aby byla efektivní, by měla vycházet z principů hodnocení
formou shapingu. A to se týká také 360tky. |
Nahoru360TKA JAKO PROCES ZPĚTNÉ VAZBY
Můžeme ji definovat jako metodu, prostřednictvím které
je zúčastněným osobám poskytnuta zpětná vazba v klíčových kompetencích jejich
práce ze všech stran - nadřízení, podřízení, kolegové, klienti a
sebehodnocení. Toto hodnocení poskytuje tedy možnost získat informace, jak se
hodnocený jeví různým lidem v různých situacích a v různých kompetencích.
Nejčastější formou pro poskytování informací jsou on-line dotazníky,
které jsou zpracované na míru potřebám firmy a jejich zaměstnancům.
Mezi výhody 360tky patří možnost anonymně získat
komplexní a utříděné informace s důrazem na jejich objektivitu a v důsledku
po vyhodnocení sestavit konkrétní rozvojový plán hodnoceného
zaměstnance. Na druhou stranu, je dobré myslet na to, že musíme vytvořit
podmínky pro maximální ochranu dat, dostatečně motivovat účastníky pro vyplnění
dotazníku a podpořit je v poskytnutí úplných dat.
Nesmíme přitom zapomenout na to, že každý
hodnocený je individualita a jeho hodnocení vyžaduje individuální
přístup. |
Kdy metodu 360tky použijeme? Vždy existuje několik
důvodů, které nás k tomu vedou. Například, když chceme:
zvýšit objektivitu a kvalitu výstupů hodnocení,
zvýšit otevřenost hodnocení (toho docílíme tím, že zajistíme
anonymitu hodnocení a zpětné vazby),
eliminovat nařčení z preferování oblíbenců nadřízených,
identifikovat silné a slabé stránky a nadřízeným pomoci nalézt
prostor pro osobní růst, vzdělávání a rozvoj zaměstnanců,
pomáhat při efektivním řízení učící se organizace,
seznámit zaměstnance s oblastmi, ve kterých je jejich výkon
vnímán pozitivně nebo negativně,
získat vícenásobnou zpětnou vazbu.
Firemní klima je pro implementaci
360tky podstatným faktorem, a to zejména z pohledu, zda firma umožňuje
individuální růst, hodnocení je vnímáno jako příležitost pro zlepšení a
existuje jistota, že zpětná vazba zůstane důvěrnou. |
Na metodu 360° můžeme nahlížet jako na proces zpětné
vazby s těmito fázemi:
vytvoření kompetenčního modelu a dotazníku;
nominace hodnocených osob a jejich hodnotitelů a seznámení všech
účastníků s průběhem 360tky;
realizace - vyplňování dotazníků;
ukončení - zpracování dat a vytvoření závěrečných zpráv;
rozbor výsledné zprávy (facilitace zpětné vazby) a stanovení
rozvojových cílů a akčního plánu;
realizace akčního plánu a jeho průběžná revize;
ukončení procesu - další zpětná vazba a následná identifikace
rozvojových potřeb.
Každá z těchto fází má svůj význam a přispívá k
výsledku celého procesu, každé bychom tedy měli věnovat patřičnou
pozornost.
Zkušenosti v praxi nicméně ukázaly, že
následující tři fáze mají klíčovou roli: vytvoření kompetenčního modelu,
vyplňování dotazníku, a facilitace zpětné vazby k výsledné zprávě. |
NahoruTVORBA KOMPETENČNÍHO MODELU
Předpokladem pro úspěšnou implementaci této metody
hodnocení je funkčnost kompetenčního modelu. Kompetencí rozumíme určitou
charakteristiku osobnosti, která umožňuje předpovídat výkonnost a chování na
škále různých pracovních situací. Tvorbou kompetenční modelu vytváříme základ
pro systém hodnocení.
Při hodnocení 360tkou si tedy musíme na začátku určit,
jaké jsou klíčové kompetence pracovních pozic, které vykonávají
hodnocení zaměstnanci. Následným důležitým krokem je překlopení kompetencí do
dotazníku (forma a obsah otázek). Ve výsledné zprávě jsou získané informace z
dotazníku srovnávány právě s tímto nastaveným modelem.
NahoruVYPLŇOVÁNÍ DOTAZNÍKU
Hodnocení by mělo mít formu předem připraveného
dotazníku se strukturovanými otázkami, které jsou většinou…