Specifikou pracovního práva je to, že obecnou právní
úpravu si k obrazu svému přizpůsobují jednotliví zaměstnavatelé
vnitřními předpisy, které si za tímto účelem sami vydávají. Zejména v
zemích, kde pracovněprávní úprava je kodifikována v jednom zákoně, a musí být
tudíž hodně obecná, aby se v ní všichni zaměstnavatelé i všechny kategorie
zaměstnanců našli, je vlastní normotvorba zaměstnavatelů téměř nezbytná. Mezi
tyto země patří i ČR, která má pracovní právo kodifi kováno v zákoníku práce
(zákon č. 262/20006 Sb., dále také ZP).
Základní rámec pro oblast vnitřních předpisů,
vydávaných jednotlivými zaměstnavateli vč. kolektivních smluv, je koncepce a
obsah obecné právní úpravy. Význam a možnosti vnitřních předpisů a kolektivních
smluv byly zásadně menší v období účinnosti starého zákoníku práce (zákon č.
65/1965 Sb.), který vycházel ze zásady, že je možno dělat jen to, co je
povoleno. To samozřejmě platilo i pro vnitřní pracovněprávní a mzdové předpisy
(zákoník práce obsahoval několik zmocnění, co je možno upravit vnitřním
předpisem či kolektivní smlouvou, např. další odstupné či delší dovolenou, vše
v mezích zákona - viz
§ 20 odst. 2 starého zákoníku práce.
Mnoho se očekávalo od nového zákoníku práce, který již
musel respektovat ústavní zásadu demokratického státu, opět zjednodušeně řečeno
co není zakázáno, je povoleno. Bohužel, představy těch, kteří
očekávali moderní liberální zákoník práce, se nenaplnily.
V oblasti vnitřních předpisů nová právní úprava způsobila
dokonce zděšení u zaměstnavatelů a nejednotný výklad ustanovení týkajících se
vnitřních předpisů v novém zákoníku práce. Protože se vnitřní pracovněprávní
normotvorbou zabývám řadu let nejen v teorii, ale především v praxi,
upozorňoval jsem marně na nevhodně navrženou právní úpravu předem.
To se nakonec ukázalo jako oprávněné, neboť převažoval
výklad
§ 305 ZP v tom smyslu, že bez souhlasu
odborářů, vyjádřeném v kolektivní smlouvě, nemůže zaměstnavatel, u kterého
působí odbory (nechme stranou, že i tento pojem je značně nejasný vzhledem k
nedávné judikatuře), vydat vnitřní předpis.
Tato nejasná, navíc dle mého názoru naprosto nadbytečná
právní úprava velice retardovala vydávání vnitřních předpisů v ČR po přijetí
nového zákoníku práce. Tato nelogičnost, která měla zvýšit úlohu kolektivních
smluv, byla odstraněna až při novele ZP, kterou provedl Ústavní soud s
účinností od 14. 4. 2008 (č. 116/2008 Sb.), když v
§ 305 odst. 1 vyškrtl
veškeré zmínky o odborové organizaci a kolektivní smlouvě.
Zajisté by i obsahu vnitřních předpisů přispělo
odstranění legislativních i věcných chyb v současném zákoníku práce (viz dále)
, ale především jeho zásadní liberalizace. Té se však brzy
asi nedočkáme
, musíme tedy vyjít se ctí i s dosavadní obecnou právní
úpravou.
Abychom nechybovali při tvorbě vnitřních předpisů,
musíme především znát obecnou právní úpravu, ze které tyto předpisy nutně
vycházejí, a nesmí ji obcházet. Za tímto účelem si třeba úvodem rozdělit
vnitřní předpisy na v zásadě dva druhy:
vnitřní předpisy, které stanoví mzdová a platová práva a ostatní
práva v pracovněprávních vztazích, z nichž je oprávněn zaměstnanec, neboli
normativní předpisy přiznávající ná roky zaměstnancům na určitá plnění
ze strany zaměstnavatele;
vnitřní předpisy, které žádné nároky zaměstnanců neobsahují a
zaměřují se především na povinnosti zaměstnanců a požadavky
zaměstnavatele pro řádný výkon sjednané práce, často mají též normativní
charakter tím, že stanoví normu chování pro všechny nebo určité skupiny
zaměstnanců (např. pracovní řád), velice často určují bližší nároky na
kvalifikaci zaměstnanců (např. znalost práce na počítači, zkoušky vč.
jazykových) nebo ani normativní obsah nemají, obsahují často jen pokyny, jak
postupovat při aplikaci obecně závazných právních předpisů, či různá upozornění
vedoucích zaměstnanců. někdy upravují pracovní (technologické) postupy či
pravidla týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Ta skupina vnitřních předpisů normativního
charakteru, uvedená výše pod písmenem a), má základ v právní úpravě uvedené
v
§ 305 ZP. Zde uvedená právní úprava v
odstavci 1 je zcela nadbytečná, když stanoví, že zaměstnavatel může vydat
vnitřní předpis, když platí zásada, uvedená v
§ 2 odst. 1 ZP, totiž že co není
zakázáno, je dovoleno. Není tedy co povolovat slůvkem může.
Zcela nelogická je věta druhá, že vnitřní předpis nesmí
ukládat povinnosti jednotlivým zaměstnancům. Výklady na aplikaci této věty se
různí, ustálily se na tom, že tato věta se týká jen vnitřních předpisů
obsahujících nároky zaměstnanců podle věty předchozí, neboli těch, které jsou
uvedeny pod bodem a), nikoliv těch, které jsou uvedeny výše pod bodem b).
I tak to však znamená, že podle této právní úpravy -
ačkoliv obecně v životě platí, že práva a povinnosti jdou spolu ruku v ruce -
by vnitřní předpis mzdový či jiný zakládající nároky zaměstnanců neměl
obsahovat zároveň jejich povinnosti. Což je ustanovení pro praktické použití
velice byrokratické, a tudíž v praxi často nedodržované. Podle této úpravy dle
mého názoru velice chybné by tedy zaměstnavatel např. ve vnitřním předpise pro
poskytování cestovních náhrad nesměl určit zároveň, jak zaměstnanec musí žádat
o schválení pracovní cesty, či určit mu povinnost ubytovat se nejvýše ve
čtyřhvězdičkovém hotelu a po skončení pracovní cesty podat z ní písemnou
zprávu. Měl by tedy vydat předpisy přinejmenším dva - jeden o nárocích při
služebních cestách, jiný o povinnostech při těchto cestách. Tak bychom
nechybovali při vydávání těchto předpisů, i když osobně nepovažuji za chybu,
pokud vnitřní předpis v souvislosti s nároky zaměstnanců stanoví i jejich
přiměřené povinnosti.
Při vydávání vnitřních předpisů, zejména těch
normativních, je nutno dbát právní úpravy uvedené v
§ 305 odst. 2, tj., že
vnitřní předpis musí být vydán písemně, nesmí být v rozporu s právními
předpisy ani být vydán se zpětnou účinností, jinak je zcela či v
dotčené části neplatný. Často se chybuje v tom, že vedoucí pracovník, např.
generální ředitel, si přeje vydat vnitřní předpis co nejdříve, nestihne se to
včas a vydává jej uprostřed měsíce s účinností od 1. dne tohoto měsíce. Správně
by měl být postup opačný - vnitřní předpis vydat dříve a účinnost dát do
budoucna - např. od 1. dne následujících měsíce od jeho schválení tak, aby se
mohli zaměstnanci na jeho plnění připravit a také se s ním včas seznámit.
Podle
§ 305 odst. 4 je
zaměstnavatel povinen zaměstnance seznámit s vydáním, změnou nebo zrušením
vnitřního předpisu nejpozději do 15 dnů. Zde není uvedeno, že to musí být
předem, ale je logické, že se vnitřním předpisem může řídit jen ten, kdo s ním
byl seznámen. To v případě sporu řeší jako prejudiciální otázku soudy, stejně
jako zda vnitřní předpis je platný, účinný a jeho obsah neodporuje právním
předpisům. Podle ZP musí být vnitřní předpis všem zaměstnancům trvale
přístupný. Chybu dělají někteří odpovědní zaměstnanci v tom, že text
vnitřního předpisu dají pouze na intranet, přičemž k počítačům nemají všichni
zaměstnanci přístup. Lépe je kromě intranetu dát ještě písemný úkol příslušným
vedoucím zaměstnancům seznámit své podřízené s novým vnitřním předpisem či jeho
změnou na poradě či prostřednictvím kolovadla s přílohou, kde zaměstnanec
svým podpisem potvrdí, že s novým vnitřním předpisem či jeho změnou byl
seznámen.
Jen na předpisy uvedené výše pod bodem a) se vztahuje
obecná právní úprava uvedená v
§ 2 odst. 3 ZP, ze které vyplývá
mj. to, že odchylná úprava mzdových, platových a ostatních práv v
pracovněprávních vztazích (§ 307)
nemůže být ve vnitřním předpise nižší nebo vyšší než právo, které stanoví ZP
nebo kolektivní smlouva jako nejméně nebo nejvýše přípustné. Již z toho je
zřejmá vyšší právní síla kolektivní smlouvy než vnitřního předpisu. Např.
vnitřní předpis nemůže stanovit, že zaměstnanci nepřísluší příplatek za práci v
sobotu a v neděli v případě, že svátek připadá na sobotu nebo neděli a kdy
zaměstnanec pracující v tento den má nárok i na příplatek za práci ve svátek.
Bylo by to v rozporu s
§ 127 ZP, který stanoví, že zaměstnanci za
hodinu práce v sobotu nebo v neděli přísluší příplatek ve výši nejméně 10 %
průměrného výdělku, a to bez ohledu na to, zda na sobotu nebo neděli ještě
připadl svátek. Vnitřní předpis by mohl přiznat zaměstnanci nárok na tento
příplatek za práci v sobotu a neděli ještě vyšší (např. 20 %), ale vyloučit
toto zvýšení v případě, že se jedná zároveň o práci v sobotu nebo v neděli, na
kterou připadl zároveň svátek.
Na vnitřní předpisy obojího charakteru, tedy výše
uvedené pod písmeny a) i b), se však vztahuje právní úprava, uvedená v
§ 2 odst. 2 ZP, a totiž, že k
odchylné úpravě práv i povinností od zákoníku práce uvedených v odst. 1 může
dojít smlouvou nebo též vnitřním předpisem (viz dále).
Znalost zákoníku práce a předpisů vydaných k jeho
provedení (zejména nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a
rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci, a nařízení vlády č.
567/2006 Sb., kde je uvedena minimální výše mzdy a 8 úrovní zaručené mzdy podle
složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávaných prací), je nezbytná k tomu,
abychom nechybovali při tvorbě vnitřních předpisů jak po formální, tak obsahové
stránce.
Ještě poznámka - není rozhodující, jak vnitřní
předpis formálně nazveme - vnitřním mzdovým předpisem, směrnicí či příkazem
ředitele. Výjimku tvoří pouze pracovní řád, kde tento termín je uveden v
ZP (§ 306). Ale i to zaměstnavatelé
často nerespektují, zejména v případě, kdy se nemohou dohodnout s odborovou
organizací na obsahu pracovního řádu. Vydají vnitřní předpis, který nazvou
např. pracovněprávním předpisem, kterým se stanovují požadavky na výkon práce
a povinnosti zaměstnanců při výkonu práce, a souhlas odborů k vydání tohoto
vnitřního předpisu nežádají, pouze jej s nimi projednávají, tak jako ostatní
vnitřní předpisy (podle
§ 287 odst. 2 písm. g) ZP).
Třeba však odlišovat vnitřní předpisy, které jsou
pramenem práva, od předpisů pouze metodických, které tento charakter nemají,
pouze něco doporučují či dávají nezávazný návod.
Interní normativní předpis, tedy ten, který zakládá
nároky zaměstnanců či určuje povinnosti zaměstnanců, nemůžeme vydat v
případech, kdy je právní úprava jednoznačná (kogentní) v obecně závazném
právním předpise, od které se nemůžeme prostřednictvím vnitřního předpisu
odchýlit. Obecně je to vyjádřeno již v úvodu zákoníku práce v
§ 2, podle kterého a contario nelze práva a povinnosti
upravit odchylně od zákoníku práce, jestliže to zákoník práce výslovně zakazuje
nebo kdy z povahy jeho ustanovení vyplývá, že se od něj odchýlit nemůžeme.
Prakticky v duchu celého
§ 2 ZP musíme uvažovat u každého
ustanovení ZP a prováděcích předpisů k němu, jestliže bližší úpravu chceme
provést ve vnitřním předpise (nebo samozřejmě i v nějaké smlouvě se
zaměstnancem či v kolektivní smlouvě). Je to úvaha skutečně důležitá a často i
obtížná, neboť zákaz objevíme v ZP spíše ojediněle, např. přímý a absolutní
zákaz najdeme v
§ 241 odst. 3, podle
kterého zaměstnavatel nesmí zaměstnávat těhotné zaměstnankyně prací přesčas.
Nelze tedy vnitřním předpisem stanovit určité podmínky (vč. mzdového
zvýhodnění), za kterých mohou vedoucí zaměstnanci požadovat výkon práce i od
těhotných žen (např. na základě jejich písemné žádosti). Vnitřní předpis v
daném případě by mohl pouze blíže uvést, jak dodržování tohoto zákazu v praxi
zrealizovat (např. blíže upravit, komu má zaměstnankyně svoje těhotenství
hlásit).
Příklad toho, kdy z povahy ustanovení vyplývá nemožnost
úpravy ve vnitřním předpise, je např.
§ 48 (pracovní poměr může být rozvázán
jen...
) nebo
§ 52 (zaměstnavatel může dát zaměstnanci
výpověď jen z těchto důvodů...). Obvykle se jedná o slůvko jen či
pouze, které a contario nám signalizuje, že jinak to být nemůže, tedy
vnitřní předpis (např. pracovní řád) nemůže rozšiřovat způsoby skončení
pracovního poměru či rozšiřovat zákonné výpovědní důvody o nějaké další. Může
pouze např. upřesnit intenzitu porušení povinností vyplývajících za právních
předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonané práci (porušení pracovní
kázně), tedy co bude považovat z méně závažné porušení povinností, závažné
porušení a za porušení povinností zvlášť…