Při výběru nových zaměstnanců používáme k ověření
jejich schopností a dovedností k tomu různé metody. K nejčastěji poptávaným
patří ty, jimiž se ověřují manažerské dovednosti. A právě jim bych se chtěla
věnovat v dnešním příspěvku.
Pro zjištění předpokladů je dobré vycházet z
několika různých typů metod. Tím získáme větší jistotu, že naše závěry
skutečně sedí. Výsledky různorodých metod se mohou navzájem potvrdit nebo
vyvrátit. Pokud chce být kandidát zařazen do výběrového řízení, musí samozřejmě
poskytnout životopis. Z něj můžeme poznat, jestli má za sebou
manažerskou praxi, ale také jak dlouho své manažerské schopnosti v jednotlivých
firmách uplatňoval. Jeho schopnosti mohou být zpochybněny tím, že střídá
zaměstnavatele po jednom, dvou letech. I pokud je údajným důvodem lepší
nabídka, je dobré se zamyslet, zda v případě vyšší nabídky rychle neuteče i od
nás.
Druhou, samozřejmou metodou je rozhovor. V rámci
rozhovoru se můžeme ptát na detaily z praxe a vzdělání, ale pro lepší zjištění
našich kritérií je dobré se zeptat na konkrétní příklady kandidátova
manažerského působení.
Dalším způsobem jak zjistit, jak vypadá kandidátův
manažerský styl, je modelová situace. Necháme si od kandidáta ukázat,
jak by vedl rozhovor s podřízeným. Scénář může být libovolný, nejlépe, když
navazuje na možné situace, které mohou ve Vaší firmě nastat. Bývá překvapivé,
jak silně se liší kandidátův popis manažerského stylu od předvedeného rozhovoru
s podřízeným.
Užitečnou metodou, kterou lze však použít pouze v
případě účasti většího množství kandidátů najednou, je týmová diskuse.
Mnohdy bývá rozdíl mezi tím, jak uchazeč jedná v dyádě s personalistou a jak se
chová vůči rovnocenným partnerům v rámci diskuse. Zde můžeme dobře vidět
schopnost moderovat, prosadit se,…