dnes je 21.11.2024

Input:

Nástup nových zaměstnanců a zachování stejných pracovních podmínek

14.8.2020, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 5 minut

10.283
Nástup nových zaměstnanců a zachování stejných pracovních podmínek

JUDr. Věra Bognárová

Dotaz

K 1. 9. 2020 naše firma na základě smlouvy převezme 25 zaměstnanců, kteří do naší společnosti nastoupí. Cituji výňatek z kupní smlouvy: "prodávající a kupující zajistí, že ke dni podpisu smluv o převodu aktiv podepíší vybraní zaměstnanci prodávajícího ukončení pracovního poměru s prodávajícím a uzavřou nové smlouvy s kupujícím s tím, že stávající pracovní smlouvy skončí k 31 .8. 2020 a nové začnou 1. 9. 2020 Nové pracovní budou uzavřeny za stejných mzdových podmínek a bez zkušební doby."

Vím, že v pracovních . smlouvách musím respektovat stejné podmínky, jaké zaměstnanci měli u bývalé firmy. Nicméně naši zaměstnanci mají vnitřním předpisem stanovenou 7,5hodinovou pracovní dobu. Rovněž nárok na dovolenou se liší. U našich zaměstnanců činí 20 dní, noví zaměstnanci přicházejí s nárokem 25 dnů.

Jak argumentovat před vedením o sjednocení podmínek pro všechny zaměstnance. Je to nutné a možné?

Právní předpisy

Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů

  • § 338 ZP

Odpověď

Při odpovědi vyjdu nejprve zcela striktně z toho, co je uvedeno v úvodu dotazu ohledně "převzetí" zaměstnanců a jejich nového pracovního poměru u kupujícího. Ve smlouvě mezi prodávajícím a kupujícím bylo ohledně zaměstnanců dohodnuto pouze to, že s nimi budou uzavřeny nové pracovní smlouvy za stejných mzdových podmínek a bez zkušební doby. Z toho plyne, že se prodávající a kupující dohodl pouze na zachování těchto podmínek, tj. mzdových a žádných jiných. Ohledně délky pracovní doby nebo práva na dovolenou nic sjednáno nebylo. Z toho plyne, že pracovní doba, její délka a rozvržení a případné navýšení dovolené se řídí úpravou u nového zaměstnavatele, protože s tímto zaměstnavatelem budou mít zaměstnanci sjednánu pracovní smlouvu a obsah pracovního poměru se řídí zákoníkem práce a případně upravenými pravidly u toho zaměstnavatele, se kterým mají zaměstnanci sjednán pracovní poměr.

Vzhledem k tomu, že k Vaší společnosti přecházejí zaměstnanci od jiného zaměstnavatele, není vyloučeno upravit pracovněprávní nároky, konkrétně právo na dovolenou, které zmiňujete podle výhodnějších podmínek u předchozího zaměstnavatele. To však zaměstnavatel činit nemusí, protože z výňatku smlouvy, který popisujete, nic ohledně zachování práva na dovolenou nevyplývá. Pokud bylo mezi prodávajícím a kupujícím ohledně zaměstnanců něco ujednáno, je pro obě strany závazné pouze to, co ujednáno bylo. Zákoník práce s výjimkou, kterou uvádím níže, tyto situace nijak neupravuje. Délka pracovní doby i právo na dovolenou se proto od 1. 9. 2020 budou řídit pravidly upravenými u Vaší společnosti. Zaměstnanci však v tomto způsobu řešení k novému zaměstnavateli přejít nemusí, protože to, zda sjednají novou pracovní smlouvu, záleží výhradně na jejich uvážení.

Shora uvedené však platí pouze pro případ, že nedošlo k přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů podle § 338 ZP. Z popisu případu neplyne, zda kupující a prodávající (není ani zřejmé, co se prodává) zvážili, že zákoník práce v § 338 odst. 1

Nahrávám...
Nahrávám...