Ježíšmarja to teď fakt nejde, mám toho šíleně, absolutně nestíhám,
rád bych Ti pomohl, ale fakt nemůžu!, sdělí Vám s patřičně ustaraným a
vyčerpaným výrazem kolega, po němž chcete, aby pro Vás něco udělal. Zastydíte
se, že jste po tak vytíženém kolegovi vůbec něco chtěli, když je přece chudák
tak strašně unavený a přepracovaný. Vídáte ho, jak s výrazem štvané zvěře
pobíhá rychlým tempem po firmě, v jedné ruce telefon, v druhém hromadu papírů a
nabudete dojmu, že bez něho by firma okamžitě zkrachovala. Na poradách
dramaticky líčí, jak na projektu makal do dvou do rána, jak chodí do
kanceláře i o víkendech, aby své milované firmě odevzdal celý svůj život,
protože pro ni žije a dýchá. Poznáváte v tomhle popisu někoho ze svých kolegů
nebo kolegyň? Pravděpodobně ano, protože každá firma má své nenahraditelné a
obětavé dříče, jimž se v pracovním úsilí nikdo nevyrovná.
Napadlo Vás někdy podívat se na to, co takovýto
nenahraditelný člen týmu skutečně dělá a jak je pro firmu přínosný? Dost
možná ne, protože celý ten humbuk kolem přepracovanosti je právě jen
prostředkem k tomu, aby se na skutečnou vytíženost takového člověka nikdo
raději neptal. Tímto svým chováním své okolí dokonale zmanipuloval a
vytvořil si tak okolo sebe ochranný štít, za nímž je mu dobře a do nějž nikdo
nepronikne. Kdybyste se náhodou pokusili na reálné výsledky práce takového
manipulátora podívat nebo zeptat, spustí obrovský emotivní výstup, jímž ve Vás
vyvolá pocit viny za to, že tak obětavému pracantovi asi nevěříte (což si přeci
nezaslouží!) a dovolujete si klást tak ošklivé a neférové otázky.
Manipulace je takový způsob jednání, jímž donutíte
druhého přijmout myšlenku či chovat se tak, jak by to sám o své vůli nikdy
neudělal. Manipulovaný si to, že je manipulován, vůbec neuvědomuje, což je
podstatou manipulace.
I když samotný výraz manipulace má velmi negativní
emocionální náboj, není vždy jen nežádoucím typem komunikace. Manipulace k
životu neoddělitelně patří, jsme manipulováni dnes a denně, zároveň však, aniž
bychom si to uvědomovali, velmi často manipulujeme sami. Drobné
manipulace, kdy například k žádosti o pomoc připojíme větu: Já vím, že jsi ze
všech nejšikovnější a určitě to pro Tebe bude hračka., nikoho zásadně
nepoškozují a život bez nich by byl nudný.
Potíž nastane v okamžiku, kdy manipulátor začne
rozehrávat hry, jejichž cílem je zcela převzít kontrolu nad situací a
ovládat lidi okolo sebe. V pracovních týmech to nemusí být nutně ten
hierarchicky nejvýše postavený, ale kdokoli.
NahoruJeden příklad z praxe
Před nějakým časem jsem připravoval vzdělávací program
pro tým pěti manažerů pro klíčové zákazníky v jedné velké firmě. Jeho vedoucí
mi dával stručnou charakteristiku jeho jednotlivých členů, velmi kvalifikovanou
a věcnou. Pak jsme narazili na člověka, říkejme mu třeba Robert. Byl to asi
pětatřicetiletý muž, který ve firmě pracoval tři roky. Jeho šéf ho
charakterizoval jako bezkonkurenční jedničku celého týmu. Toho, kdo celý tým
táhne a bez nějž si jeho fungování vůbec nedokáže představit. Trochu mě
zarazilo, že na papíře nebyly Robertovy výsledky až tak hvězdné, patřil
přinejlepším k průměru. To jeho nadřízený vysvětloval tím, že Robert má na
starosti ty nejkomplikovanější zákazníky a nebýt jeho, byly by výsledky ještě
mnohem horší.
Následně jsem se zúčastnil týmové porady. Jednotliví
obchodníci vysvětlovali, proč se jim nepodařilo dosáhnout prodejních cílů, a
jejich vedoucí jim kladl dost nepříjemné otázky. Když přišel na řadu Robert,
který toho měsíce splnil svůj prodejní cíl na 90 %, karta se obrátila. Robert
velmi agresivně napadl všechny ostatní ve firmě. Marketing vymyslel úplně
nesmyslnou promoční akci, logistika nebyla schopná zajistit to zboží, o které…