dnes je 21.11.2024

Input:

Nenápadná, jemná - aneb jak rozpoznat a čelit manipulaci

22.2.2012, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

„Ježíšmarja to teď fakt nejde, mám toho šíleně, absolutně nestíhám, rád bych Ti pomohl, ale fakt nemůžu!“, sdělí Vám s patřičně ustaraným a vyčerpaným výrazem kolega, po němž chcete, aby pro Vás něco udělal. Zastydíte se, že jste po tak vytíženém kolegovi vůbec něco chtěli, když je přece chudák tak strašně unavený a přepracovaný. Vídáte ho, jak s výrazem štvané zvěře pobíhá rychlým tempem po firmě, v jedné ruce telefon, v druhém hromadu papírů a nabudete dojmu, že bez něho by firma okamžitě zkrachovala. Na poradách dramaticky líčí, jak na projektu „makal“ do dvou do rána, jak chodí do kanceláře i o víkendech, aby své milované firmě odevzdal celý svůj život, protože pro ni žije a dýchá. Poznáváte v tomhle popisu někoho ze svých kolegů nebo kolegyň? Pravděpodobně ano, protože každá firma má své nenahraditelné a obětavé dříče, jimž se v pracovním úsilí nikdo nevyrovná.

Snesitelná míra

     Napadlo Vás někdy podívat se na to, co takovýto nenahraditelný člen týmu skutečně dělá a jak je pro firmu přínosný? Dost možná ne, protože celý ten humbuk kolem přepracovanosti je právě jen prostředkem k tomu, aby se na skutečnou vytíženost takového člověka nikdo raději neptal. Tímto svým chováním své okolí dokonale zmanipuloval a vytvořil si tak okolo sebe ochranný štít, za nímž je mu dobře a do nějž nikdo nepronikne. Kdybyste se náhodou pokusili na reálné výsledky práce takového manipulátora podívat nebo zeptat, spustí obrovský emotivní výstup, jímž ve Vás vyvolá pocit viny za to, že tak obětavému pracantovi asi nevěříte (což si přeci nezaslouží!) a dovolujete si klást tak ošklivé a neférové otázky.

     Manipulace je takový způsob jednání, jímž donutíte druhého přijmout myšlenku či chovat se tak, jak by to sám o své vůli nikdy neudělal. Manipulovaný si to, že je manipulován, vůbec neuvědomuje, což je podstatou manipulace.

     I když samotný výraz manipulace má velmi negativní emocionální náboj, není vždy jen nežádoucím typem komunikace. Manipulace k životu neoddělitelně patří, jsme manipulováni dnes a denně, zároveň však, aniž bychom si to uvědomovali, velmi často manipulujeme sami. Drobné manipulace, kdy například k žádosti o pomoc připojíme větu: „Já vím, že jsi ze všech nejšikovnější a určitě to pro Tebe bude hračka.“, nikoho zásadně nepoškozují a život bez nich by byl nudný.

     Potíž nastane v okamžiku, kdy manipulátor začne rozehrávat hry, jejichž cílem je zcela převzít kontrolu nad situací a ovládat lidi okolo sebe. V pracovních týmech to nemusí být nutně ten hierarchicky nejvýše postavený, ale kdokoli.

Jeden příklad z praxe

     Před nějakým časem jsem připravoval vzdělávací program pro tým pěti manažerů pro klíčové zákazníky v jedné velké firmě. Jeho vedoucí mi dával stručnou charakteristiku jeho jednotlivých členů, velmi kvalifikovanou a věcnou. Pak jsme narazili na člověka, říkejme mu třeba Robert. Byl to asi pětatřicetiletý muž, který ve firmě pracoval tři roky. Jeho šéf ho charakterizoval jako bezkonkurenční jedničku celého týmu. Toho, kdo celý tým táhne a bez nějž si jeho fungování vůbec nedokáže představit. Trochu mě zarazilo, že na papíře nebyly Robertovy výsledky až tak hvězdné, patřil přinejlepším k průměru. To jeho nadřízený vysvětloval tím, že Robert má na starosti ty nejkomplikovanější zákazníky a nebýt jeho, byly by výsledky ještě mnohem horší.

     Následně jsem se zúčastnil týmové porady. Jednotliví obchodníci vysvětlovali, proč se jim nepodařilo dosáhnout prodejních cílů, a jejich vedoucí jim kladl dost nepříjemné otázky. Když přišel na řadu Robert, který toho měsíce splnil svůj prodejní cíl na 90 %, karta se obrátila. Robert velmi agresivně napadl všechny ostatní ve firmě. Marketing vymyslel úplně nesmyslnou promoční akci, logistika nebyla schopná zajistit to zboží, o které

Nahrávám...
Nahrávám...