Systém vypořádání daňové povinnosti prostřednictvím
ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění u zaměstnanců se ve svém principu
pro rok 2008 (oproti roku 2007) sice nezměnil, ale významné změny ve zdaňování
příjmů fyzických osob, které přinesly níže uvedené novely zákona o daních z
příjmů, mají dopad na způsob provedení ročního zúčtování záloh a ovlivní
výslednou daňovou povinnost zaměstnanců. Jedná se o:
zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů,
kterým došlo s účinností od roku 2008:
k zavedení lineární sazby daně ve výši 15 %, která se
použije také u zaměstnanců při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za
tento rok,
k rozšíření základu daně a k zavedení tzv. superhrubé
mzdy, z níž bude vycházet zaměstnavatel též při stanovení daňové povinnosti
u zaměstnance při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008,
k výraznému navýšení všech slev na dani v
§ 35ba ZDP a dále daňového
zvýhodnění na vyživované děti (včetně navýšení maximálního limitu pro výplatu
daňového bonusu), které se použijí pro snížení vypočtené daně také u
zaměstnanců při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008. Jedná
se o
základní slevu na dani ve výši 24 840 Kč na
poplatníka, která se odečte od vypočtené daně v plné výši též u výdělečně
činných starobních důchodců a zahraničních zaměstnancům, kteří jsou daňovými
nerezidenty ČR,
slevu na dani ve výši 24 840 Kč na druhého z
manželů bez vlastních příjmů nebo s vlastními příjmy nepřesahujícími
stanovený roční limit pro rok 2008 ve výši 68 000 Kč (zákon č. 482/2008
Sb.) , a jedná-li se o druhého z manželů, který je držitelem průkazu
ZTP/P, ve výši 49 680 Kč,
slevu na dani ve výši 2 520 Kč u poživatele
částečného invalidního důchodu,
slevu na dani ve výši 5 040 Kč u poživatele plného
invalidního důchodu,
slevu na dani ve výši 16 140 Kč u držitele průkazu
ZTP/P,
slevu na dani ve výši 4 020 Kč pro studenta (po
dobu, po kterou se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo
předepsaným výcvikem),
daňové zvýhodnění na každé vyživované dítě ve výši 10
680 Kč ročně, a jedná-li se o dítě, které je držitelem průkazu ZTP/P, ve
výši 21 360 Kč,
nový maximální limit pro vyplacení ročního daňového
bonusu ve výši 52 200 Kč (je-li nároková částka daňového zvýhodnění vyšší
než vypočtená daň snížená o prokázané roční částky slevy na dani podle
§ 35ba ZDP a dosáhne-li úhrnná výše
zdanitelných příjmů u poplatníka za rok 2008 alespoň 6násobku minimální mzdy,
tj. 48 000 Kč),
- k rozšíření daňových situací, za kterých má od roku 2008
nově povinnost podat daňové přiznání zaměstnanec, a to
pokud ve zdaňovacím období (po 31. 1. 2008) ještě
dodatečně obdrží dlužné příjmy z uplynulých let v čistém, které se ve
zdaňovacím období, kdy byly zúčtovány v jeho prospěch, nepovažovaly podle
§ 5 odst. 4 ZDP za jeho
příjmy,
pokud daňový nerezident ČR s příjmy ze závislé
činnosti bude uplatňovat pro snížení základu daně odečet úroků z úvěrů
použitých na financování bytových potřeb (i když nově zavedená podmínka, že i
pro tyto účely musí mít nejméně 90 % ze zdrojů na území ČR, platí jen pro
úvěrové smlouvy uzavřené po 1. 1. 2008). U českého daňového rezidenta lze úroky
z těchto úvěrů však nadále zohlednit v rámci ročního zúčtování záloh.
k akceptaci zahraničních pojistných smluv o soukromém
životním pojištění (splňujících podmínku 2 x 60) uzavřených s
pojišťovnami usazenými na území členských států Evropské unie nebo Evropského
hospodářského prostoru, a to i při ročním zúčtování záloh za rok 2008,
ke zrušení institutu společného zdanění manželů,
takže lze očekávat, že za rok 2008 o vypořádání daňové povinnosti formou
ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění požádá zaměstnavatele větší počet
zaměstnanců, než tomu bylo v uplynulém roce.
zákon č. 126/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím zákona o přeměnách obchodních společností a
družstev. Tímto zákonem bylo umožněno přiznat zahraničním zaměstnancům,
kteří jsou daňovými nerezidenty ČR, slevu na dani na poplatníka (základní) ve
výši 2 070 Kč již v roce 2008 při měsíčním zúčtování mezd a také
následně za celé zdaňovací období 2008 ve výši 24 840 Kč v rámci ročního
zúčtování záloh u zaměstnavatele bez naplnění dalších podmínek (byla zrušena
tzv. podmínka nejméně 90 % příjmů ze zdrojů na území ČR, zavedená pro
uplatnění této slevy původně zákonem o stabilizaci veřejných rozpočtů).
zákon č. 482/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Touto novelou se ještě se
zpětnou účinností pro rok 2008 rozšířily možnosti pro uplatnění slevy na
dani na vyživovanou manželku (manžela). Došlo zde jednak ke zvýšení limitu
vlastního příjmů u vyživované manželky (manžela), a to z částky 38 040 Kč ročně
na částku 68 000 Kč, a současně k rozšíření výčtu příjmů ,
které se do tohoto limitu nezapočítávají, a to o příjem plynoucí z důvodu péče
o blízkou nebo jinou osobu, která má nárok na příspěvek na péči podle zákona o
sociálních službách, který je podle
§ 4 ZDP od daně osvobozen.
zákon č. 2/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
Touto poslední aktuální novelou došlo:
k zpřesnění postupu při stanovení základu daně u zaměstnanců
s příjmy podle
§ 5 odst. 4 ZDP doplacenými v
čistém v běžném roce a zdaněnými již v uplynulých letech (viz
§ 6 nový odst. 16 ZDP a bod 18
přechodných ustanovení novely), a to:
jednak zúčtovanými v roce 2008 (tj. za existence tzv.
superhrubé mzdy) a nevyplacenými v čistém ani do 31. 1. 2009,
jednak zúčtovanými v letech 2005 až 2007 (tj. v době,
kdy povinné pojistné placené zaměstnancem se ještě odečítalo od hrubé mzdy jako
daňový výdaj) a vyplacenými v čistém až po 31. 1. 2008,
- k zavedení některých nových průkazů předkládaných
zaměstnanci u zaměstnavatele při uplatnění úhrady za zkoušky ověřující
výsledky dalšího vzdělávání (u zdravotně postižených osob) a zpřesnění
prokazování nároku při odpočtu úroků z úvěru použitého na financování
bytové potřeby definované jako výstavba, a to za účelem prokazování
vlastnictví v souladu s novým stavebním zákonem [§ 38l odst. 1 písm. c) a k) ZDP],
Dále je třeba upozornit na:
změny v tiskopisu Potvrzení o zdanitelných příjmech ze
závislé činnosti a z funkčních požitků, sražených zálohách na daň a daňovém
zvýhodnění (za rok 2008 vzor č. 16), který reaguje na zavedení tzv. superhrubé
mzdy a důsledky posledních změn v ust.
§ 5 odst. 4 ZDP, týkajících se
jednak zúčtovaných mezd v r. 2008 a nevyplacených v čistém ani do 31. ledna po
uplynutí tohoto roku a jednak dodatečně vyplacených dlužných mezd v čistém z
předchozích let (2005 až 2007), které se při zahrnutí do základu daně v daňovém
přiznání nebudou navyšovat na tzv. superhrubou mzdu,
nové vzory dalších daňových tiskopisů, do kterých byly
promítnuty změny provedené zákonem o stabilizaci veřejných rozpočtů a zákonem
č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení,
správné rozklíčování výsledné částky doplatku ze
zúčtování u zaměstnance uplatňujícího daňové zvýhodnění, tj. kolik z této
částky činí přeplatek na dani po slevě a kolik doplatek na daňovém bonusu,
resp. přeplacené částky na bonusu, která byla zohledněna v rámci zúčtování,
které činilo při ročním zúčtování za rok 2007 plátcům daně problémy.
Povinnost podat daňové přiznání a právo požádat
zaměstnavatele o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění souvisí s
problematikou vybírání daně a má přímou vazbu na povinnost platit daň. V praxi
velice často dochází i k situaci, že zaměstnanec má zdanitelné příjmy (které
jsou předmětem daně a nejsou od daně osvobozeny) a přitom povinnost podat
daňové přiznání nemá (má např. pouze příjmy od tzv. hlavního zaměstnavatele a
ještě jiné příjmy, ale nižší než 6 000 Kč, tj. z těchto jiných příjmů daň
platit nebude). Klíčovými ustanoveními pro vypořádání daňové povinnosti u
poplatníků fyzických osob jsou:
§ 38ch
ZDP, v němž jsou upraveny podmínky, za kterých zaměstnavatel může provést
zaměstnanci roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění, a ust. § 35d odst. 6 až 9 ZDP, kde je
stanoven postup při výpočtu ročního zúčtování daňového zvýhodnění na vyživované
děti (vč. zúčtování měsíčních daňových bonusů a výpočtu doplatku na daňovém
bonusu),
§ 38g
ZDP, ve kterém je stanoven roční, administrativní limit, při jehož naplnění
je poplatník (fyzická osoba) povinen podat daňové přiznání,
§ 38g odst. 2
ZDP, ve kterém jsou stanoveny podmínky, za nichž má povinnost
podat daňové přiznání poplatník s příjmy ze závislé činnosti a s funkčními
požitky (zaměstnanec) a kdy je podávat nemusí,
od roku 2008 i
§ 38gb ZDP a
§ 40b zákona o správě daní a poplatků,
ve kterých je upraveno, kdy podává daňové přiznání poplatník - fyzická osoba
v insolvenčním řízení a v jakém rozsahu v něm uplatní nezdanitelné části
základu daně, slevy na dani a daňové zvýhodnění (např. za příslušnou část
zdaňovacího období při prohlášení nebo zrušení konkurzu, za celé zdaňovací
období, ve kterém došlo k prohlášení nebo ke zrušení konkurzu anebo k
prohlášení a současně ke zrušení konkurzu atd.).
2.1 Právo požádat o roční zúčtování za rok 2008 svého
zaměstnavatele podle
§ 38ch ZDP
Podle
§ 38ch odst. 1 ZDP má zaměstnanec
právo požádat písemně o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění svého
posledního zaměstnavatele ve zdaňovacím období roku 2008 jen za
podmínky, že za toto zdaňovací období nemá povinnost podat daňové přiznání a
za předpokladu, že v roce 2008 pobíral příjmy ze závislé činnosti anebo funkční
požitky:
pouze od jednoho zaměstnavatele, nebo
od více zaměstnavatelů postupně za sebou,
případně ještě příjmy, které byly zúčtovány výše zmíněnými
zaměstnavateli dodatečně v době, kdy pro ně již v roce 2008 závislou činnost
nebo funkci nevykonával (dále též tzv. doplatky),
mzdy podle
§ 38ch ZDP).
Podmínkou ovšem je, že u všech těchto zaměstnavatelů
podepsal na zdaňovací období 2008 v zákonné lhůtě prohlášení k dani anebo je
podepsal podle
§ 38k odst. 7 ZDP alespoň
zpětně se žádostí o roční zúčtování záloh (tak může učinit ovšem jen u
posledního zaměstnavatele v tomto roce, a to do 15. února 2009).
O roční zúčtování za r. 2008 může požádat též
zaměstnanec s podepsaným prohlášením k dani, kterému zaměstnavatel příjmy
zúčtované v roce 2008 řádně nevyplatil v čistém ani do 31. ledna 2009. Tyto
příjmy se podle
§ 5 odst. 4 ZDP vyloučí z
úhrnu příjmů při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008
(nepatří ani do daňového přiznání), a to včetně povinného pojistného placeného
zaměstnavatelem a záloh na daň, které z nich byly sraženy.
Nahoru2.2 Povinnost podat daňové přiznání za rok 2008
Okolnosti, za kterých zaměstnanci za zdaňovací období
2008 vzniká povinnost podat daňové přiznání, mohou být zejména tyto (stačí, aby
došlo k naplnění alespoň jedné z nich):
jestliže pobíral příjmy od jednoho nebo od více zaměstnavatelů
postupně za sebou, ale třeba jen na část roku neměl podepsáno prohlášení k
dani a z jeho mzdy byla proto sražena záloha na daň podle
§ 38h odst. 4 ZDP
(nesnížená o slevy na dani podle
§ 35ba ZDP) a nepodepsal je ani
dodatečně do 15. 2. 2009 se žádostí o roční zúčtování záloh (tj. nikoliv pokud
z jeho mzdy byla sražena daň srážkou zvláštní sazbou podle
§ 36 ZDP);
jestliže mu plynuly třeba jen po část roku příjmy zdaněné
zálohou na daň souběžně od více zaměstnavatelů (nepřihlíží se jen k tzv.
doplatkům mzdy podle
§ 38ch ZDP od dřívějšího tzv.
hlavního zaměstnavatele v roce 2008);
jestliže měl vedle příjmů ze závislé činnosti anebo funkčních
požitků i jiné příjmy podle
§ 7 až 10 ZDP v úhrnu
vyšší než 6 000 Kč (před odečtením výdajů), např. příjmy z podnikání a z
jiné samostatné výdělečné činnosti, z kapitálového majetku, z pronájmu anebo
ostatní příjmy) nebo příp. i nižší než stanovený limit, ale hodlá uplatnit
(vykazuje) daňovou ztrátu;
jestliže po 31. 1. 2008 obdržel doplatek dlužné čisté
mzdy, který se vztahuje k příjmům zúčtovaným v jeho prospěch a zdaněným
ještě v letech 2005 až 2007, které se tenkrát nepovažovaly za jeho příjmy podle
§ 5 odst. 4 ZDP, protože mu nebyly
vyplaceny,
jestliže zaměstnanec - daňový rezident ČR měl kromě
příjmů zdaněných zálohou na daň ještě příjmy ze závislé činnosti ze zdrojů v
zahraničí (např. ze zaměstnání vykonávaného pro tuzemského zaměstnavatele
na území jiného státu po dobu delší než 183 dnů, nebo ve stálé provozovně
českého zaměstnavatele umístěné v zahraničí, nebo ze zaměstnání vykonávaného
pro zahraničního zaměstnavatele na území jiného státu apod.), nebo i jiné
příjmy ze zdrojů v zahraničí,
jestliže měl příjmy ze zaměstnání vykonávaného na území ČR, ale
plynoucí ze zahraničí, tzn. od osoby, která v ČR nemá povinnosti
plátce daně podle
§ 38c ZDP (např. od zahraniční osoby,
která má na území ČR jen tzv. službovou stálou provozovnu nebo která v ČR
žádnou stálou provozovnu nemá),
jestliže měl příjmy ze závislé činnosti od zahraničního
zastupitelského úřadu v tuzemsku, který v ČR nemá povinnosti plátce daně
(bez ohledu na to, zda po celý rok nebo jen po část roku),
jestliže zaměstnanec - daňový nerezident ČR hodlá pro
snížení vypočtené roční daně uplatnit v ČR i např. daňové zvýhodnění, nebo
slevu na dani podle
§ 35ba odst. 1 písm. b) až
c) ZDP (na druhého z manželů, nebo na částečnou či plnou invaliditu
z českého důchodového pojištění, nebo na průkaz ZTP/P), anebo pro snížení
základu daně i úroky z úvěrů použitých na financování bytových potřeb.
Podle
§ 6 odst. 13 ZDP je ročním
základem daně úhrn všech zúčtovaných nebo vyplacených příjmů ze závislé
činnosti a z funkčních požitků (s výjimkou příjmů osvobozených od daně, příjmů
zdaněných srážkovou daní ze samostatného základu daně a příjmů plynoucích ze
zdrojů ze zahraničí), zvýšený o částky odpovídající pojistnému na
sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému
na všeobecné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů podle zvláštních
právních předpisů (zákon č. 589/1992 Sb., č. 592/1992 Sb.) povinen platit
zaměstnavatel sám za sebe, a u zaměstnance, na kterého se vztahuje povinné
zahraniční pojištění stejného druhu, zvýšený o částku odpovídající
příspěvkům zaměstnavatele na toto zahraniční pojištění (dále též povinné
pojistné).
3.1 Stanovení celoročního základu daně u zaměstnance v roce
2008
Do úhrnu zdanitelných příjmů, ze kterých se u
zaměstnance vypočte celoroční základ daně a provede roční zúčtování záloh a
daňového zvýhodnění za rok 2008, se zahrnou:
příjmy zdaněné zálohou na daň, které zaměstnanec pobíral u
zaměstnavatele, kterého o roční zúčtování záloh žádá (tj. u něhož podepsal
prohlášení k dani podle
§ 38k odst. 4 a odst. 5 ZDP), a
výjimečně též příjmy zdaněné podle
§ 6 odst. 4 ZDP daní vybíranou
srážkou podle zvláštní sazby (pokud zaměstnanec u tohoto zaměstnavatele se
žádostí o roční zúčtování záloh zpětně podepíše prohlášení k dani podle
§ 38k odst. 7 ZDP, i na
tyto kalendářní měsíce),
na základě předložených Potvrzení též příjmy zdaněné zálohou
na daň plynoucí zaměstnanci od všech předchozích tzv. hlavních zaměstnavatelů v
daném roce za podmínky, že u nich měl také na příslušnou část zdaňovacího
období řádně podepsáno prohlášení k dani podle
§ 38k odst. 4 ZDP
(nikoliv pokud by u nich řádně podepsáno prohlášení neměl),
dále i tzv. doplatky mzdy podle
§ 38ch ZDP od těchto předchozích
zaměstnavatelů vyplacené v době, kdy již u nich závislou činnosti
nevykonával.
Nepatří tam ale příjmy zúčtované ve prospěch
zaměstnance v roce 2008 a nevyplacené v čistém ani do 31. 1. 2009. Úhrn takto
stanovených ročních zdanitelných příjmů (plynoucích zaměstnanci ve zdaňovacím
období od více zaměstnavatelů postupně) se musí pro účely stanovení ročního
základu daně v roce 2008 zvýšit o úhrn všech částek odpovídajících povinnému
pojistnému (příspěvkům) placených z těchto příjmů všemi těmito
zaměstnavateli, tj., o které byly tyto příjmy již zvýšeny při zdanění v
průběhu zdaňovacího období. Až z takto stanoveného ročního základu daně se pak
stanoví celková roční daňová povinnost poplatníka.
Příklad č. 1
Zaměstnanec - daňový rezident ČR, na kterého se vztahuje tuzemské
veřejnoprávní pojištění, měl v r. 2008 uzavřen pracovní poměr:
od 1. 1. 2008 do 27. 5. 2008 u zaměstnavatele A s měsíčním
příjmem ve výši 30 000 Kč, ze kterého se platilo sociální i zdravotní
pojištění, a u tohoto zaměstnavatele měl na zdaňovací období 2008 řádně
podepsáno prohlášení k dani. Po ukončení zaměstnání v srpnu 2008 mu tento
zaměstnavatel vyplatil ještě pololetní prémie ve výši 46 000 Kč, ze kterých se
odvádělo sociální i zdravotní pojištění.
od 28. 5. 2008 do 31. 12. 2008 u zaměstnavatele B s měsíčním
příjmem ve výši 40 000 Kč, ze kterého se platilo sociální i zdravotní
pojištění, a souběžně od 1. 9. 2008 do 30. 11. 2008 od tohoto zaměstnavatele i
příjem na základě dohody o provedení práce ve výši 5 000 Kč měsíčně, ze kterého
se neplatilo pojistné. Navíc mu byla v prosinci 2008 tímto zaměstnavatelem
vyplacena odměna za členství v kolektivním statutárním orgánu (představenstvu
této obchodní společnosti) ve výši 50 000 Kč, ze které se platilo jen zdravotní
pojištění. U zaměstnavatele B měl podepsáno prohlášení k dani ale až s
účinností od 1. 6. 2008.
po uplynutí roku do 15. 2. 2009 zaměstnanec u zaměstnavatele
B požádal o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008 a zpětně
podepsal prohlášení k dani i na období od 28. 5. 2008 do 31. 12. 2008, kdy mu
byla vyplacená mzda ve výši 5 000 Kč zdaněna srážkovou daní zvláštní
sazbou.
Při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008
stanoví zaměstnavatel B (poslední v tomto roce) roční základ daně tak, že
úhrn všech výše uvedených zdanitelných příjmů dosažených u obou zaměstnavatelů
postupně zvýší o úhrn veškerých částek odpovídajících povinnému pojistnému,
které měli oba zaměstnavatelé v roce 2008 z těchto příjmů povinnost platit sami
za sebe, tj. o něž byly tyto příjmy již zvýšeny v průběhu zdaňovacího období
při zdanění.
3.2 Variantní postupy při zdaňování příjmů ze závislé činnosti
a funkčních požitků v roce 2008
Zaměstnanec na zdaňovací období 2008
podepsal prohlášení k dani | Zaměstnanec na zdaňovací
období 2008 nepodepsal prohlášení k dani | Zaměstnanec daňový nerezident ČR (bez
ohledu na prohlášení) |
Úhrn příjmů podle
§ 6 odst. 1 písm. a) až d) a
odst. 10 ZDP (tzv. hrubá
mzda) | Úhrn měsíčních příjmů podle
§ 6 odst. 1 písm. a), d) a
odst. 10 ZDP, nepřesahující před
zvýšením podle
§ 6 odst. 13 ZDP 5 000 Kč
hrubého | Úhrn měsíčních příjmů podle
§ 6 odst. 1 a 10 ZDP, které netvoří
samostatný základ daně pro daň vybíranou srážkou podle
§ 36 ZDP | Příjmy ze závislé činnosti podle
§ 22 odst. 1 písm. f) bod 2 nebo
písm. g) bod 6 ZDP |
Plus částka odpovídající povinnému
pojistnému (příspěvku) placenému zaměstnavatelem (§ 38h odst. 1 ZDP) | Plus částka odpovídající povinnému
pojistnému (příspěvku) placenému zaměstnavatelem (§ 6 odst. 4 a 13 ZDP) | Plus částka odpovídající povinnému
pojistnému (příspěvku) placenému zaměstnavatelem (§ 38h odst. 1 ZDP) | |
= Základ pro výpočet zálohy (tzv.
superhrubá mzda) | = Samostatný základ daně (tzv.
superhrubá mzda) | = Základ pro výpočet zálohy (tzv.
superhrubá mzda) | = Samostatný základ daně (tzv.
hrubý příjem) |
Záloha na daň dle
§ 38h odst. 2 ZDP (sazba
15 %) snížená o měsíční slevy dle
§ 35ba ZDP a
§ 35c ZDP plus měsíční
daňový bonus | Srážková daň dle
§ 36 ZDP (sazba 15 %) | Záloha na daň dle
§ 38h odst. 2 ZDP (sazba
15 %) | Srážková daň dle
§ 36 ZDP (sazba 15 %) |
- Tyto příjmy vstupují do ročního základu
daně (při RZZ nebo v DAP). | - Tyto příjmy nevstupují do ročního
základu daně. - Výjimka: jen při RZZ, podepíše-li zaměstnanec se
žádostí o RZZ dodatečně prohlášení (§
38k odst. 7 a
§ 38d odst. 4 ZDP) i na
tyto měsíce. | - Tyto příjmy vstupují do ročního základu
daně v DAP. - Výjimky: při RZZ, a) podepíše-li zaměstnanec se
žádostí o RZZ dodatečně prohlášení dle
§ 38k odst. 7 ZDP b)
jedná-li se o doplatky mezd dle
§ 38ch ZDP | - Tyto příjmy nevstupují do ročního
základu daně. |
Legenda: RZZ = roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění, DAP =
daňové přiznání.
3.3 Doplatky mzdy podle
§ 38ch ZDP od dřívějšího
zaměstnavatele
Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění lze podle
§ 38ch ZDP provést též zaměstnanci,
který ve zdaňovacím období obdržel od dřívějšího tzv. hlavní zaměstnavatele (u
něhož měl na rok 2008 řádně podepsáno prohlášení k dani) po ukončení zaměstnání
ještě doplatky mzdy, i když v okamžiku zúčtování takového doplatku u něj již
prohlášení k dani podepsáno neměl. Musí se ale jednat o doplatek mzdy, který
byl zdaněn daňovou zálohou, nikoliv daní vybíranou srážkovou zvláštní sazbou.
Rovněž v ust.
§ 38g odst. 2 ZDP je
uvedeno, že povinnost podat daňové přiznání nemá zaměstnanec, který obdržel ve
zdaňovacím období ještě doplatek mzdy od předchozího zaměstnavatele podle
§ 38ch ZDP. Že se jedná o doplatek
mzdy podle
§ 38ch ZDP, je účelné na tiskopisu
Potvrzení vyznačit, aby zaměstnavatel provádějící roční zúčtování záloh neměl
pochybnosti.
Charakter doplatku mzdy podle
§ 38ch ZDP nemají ale příjmy ze
závislé činnosti, které plynou zaměstnanci v roce 2008 od zaměstnavatele, u
kterého zaměstnanec vykonával závislou činnost v letech dřívějších (ani v
případě, že se jedná o mzdu za prosinec 2007 vyplacenou v lednu 2008), resp.
doplatky mzdy od zaměstnavatele, u něhož na rok 2008 neměl zaměstnanec vůbec
podepsáno prohlášení k dani. Charakter doplatku nemají ani příjmy ze závislé
činnosti, na které vzniká nárok až po ukončení zaměstnání (např. na základě
zvláštních předpisů či na základě soudního rozhodnutí), jako např. pravidelně
vyplácená měsíční renta nebo náhrada za ztrátu na výdělku apod. Zaměstnanec bez
podepsaného prohlášení s příjmy, které nelze kvalifikovat jako doplatky mzdy
podle
§ 38ch ZDP, jsou-li zdaněné zálohou
na daň (bez snížení o příslušné slevy na dani podle
§ 35ba ZDP), má po uplynutí roku
2008 povinnost podat přiznání k dani podle
§ 38g odst. 2 ZDP.
Příklad č. 2
Zaměstnanec s podepsaným prohlášením k dani byl zaměstnán v roce
2008 u prvního zaměstnavatele od 1. 1. do 30. 6. U druhého zaměstnavatele
pracoval od 1. 7. do konce roku a rovněž zde měl podepsáno prohlášení k dani.
Za říjen, kromě mzdy u druhého zaměstnavatele, pobíral ještě doplatek mzdy od
prvního zaměstnavatele - prémie za II. čtvrtletí ve výši 25 000 Kč zdaněné
zálohou na daň ve výši 15 %, ale bez snížení o slevy na dani podle
§ 35ba ZDP.
Doplatek mzdy od dřívějšího zaměstnavatele v témže zdaňovacím
období nezakládá podle
§ 38g odst. 2 ZDP
zaměstnanci povinnost podat přiznání k dani, a proto může požádat o roční
zúčtování daňových záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008 posledního
zaměstnavatele (k žádosti předloží potvrzení od prvního zaměstnavatele, a že se
jedná o příjem, který má charakter doplatku mzdy podle
§ 38ch ZDP, a nikoliv o mzdu za
práci za měsíc říjen, je vhodné na potvrzení vyznačit).
3.4 Stanovení základu daně u tuzemských daňových rezidentů s
příjmy ze závislé činnosti ze zdrojů v zahraničí
Způsob stanovení základu daně u českých daňových
rezidentů (poplatníků s tzv. celosvětovou daňovou povinností) s příjmy ze
závislé činnosti nebo funkčními požitky plynoucími ze zdrojů v zahraničí
(zdaněnými jednak v zahraničí, protože tam je jejich zdroj, a jednak v ČR,
protože je pobírá daňový rezident ČR), je upraven v § 6 odst. 14 ZDP (podle toho, zda
plynou z tzv. smluvního nebo z tzv. bezesmluvního státu).
S účinností od roku 2008 musí český daňový rezident -
fyzická osoba ve svém daňovém přiznání tyto příjmy při stanovení základu daně
také zvýšit o částku odpovídající pojistným příspěvkům zaměstnavatele podle
§ 6 odst. 13 ZDP, tj. placeným do
povinného systému tuzemského, nebo i příp. zahraničního pojištění stejného
druhu jako v ČR. Podle
§ 38g odst. 2 ZDP má ale
zaměstnanec - český daňový rezident, jemuž plynou ve zdaňovacím období kromě
příjmů od tuzemského zaměstnavatele i příjmy ze závislé činnosti nebo funkční
požitky ze zdrojů v zahraničí, povinnost podat daňové přiznání, tzn., že
takovýto zaměstnanec nemůže u tuzemského zaměstnavatele požádat o roční
zúčtování záloh a daňového zvýhodnění.
3.5 Vypořádání daňové povinnosti u zaměstnance s příjmy podle
§ 5 odst. 4 ZDP
3.5.1 Podmínky stanovené v
§ 5 odst. 4 ZDP
Pokud příjmy ze závislé činnosti nebo funkční požitky
za některý kalendářní měsíc běžného roku byly zúčtovány ve prospěch
zaměstnance, ale v čisté výši nebyly zaměstnanci vyplaceny nebo pokud je ani
jiným způsobem neobdržel, a to ani po uplynutí tohoto roku nejpozději do 31.
ledna, nepovažují se na straně zaměstnance podle
§ 5 odst. 4 ZDP za příjmy dosažené
v běžném kalendářním roce, ale až v tom zdaňovacím období, kdy mu budou
skutečně vyplaceny nebo ve kterém je obdrží. V tomto ustanovení je dále
stanoveno,
že sražené zálohy z těchto dlužných příjmů se rovněž
započítají na daňovou povinnost zaměstnance až v tom zdaňovacím období, ve
kterém mu budou dlužné příjmy vyplaceny nebo ve kterém je obdrží (v
čistém),
že při stanovení základu daně bude zachován obdobný daňový
režim a zaměstnavatel má povinnost postupovat obdobně též při evidenci
těchto příjmů, tj. musí vyznačit potřebné údaje na mzdovém listě
zaměstnance a také na tiskopisu Potvrzení, pokud je na žádost zaměstnance
vyhotoví.
V § 38g odst.
2 ZDP je pak s účinností od roku 2008 výslovně uvedeno, že
poplatník s příjmy ze závislé činnosti nebo funkčními požitky vyplacenými či
obdrženými (uspokojenými) v čistém za uplynulá léta v běžném zdaňovacím období
má povinnost vypořádat svoji daňovou povinnost za toto zdaňovací období
prostřednictvím daňového přiznání, tzn., že mzdová účetní takovému zaměstnanci
roční zúčtování záloh nemůže provést.
Zákonem č. 2/2009 Sb., kterým se mění zákon o
daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, bylo
za tímto účelem upřesněno:
v
§ 6 odst. 16 ZDP, že příjmy ze
závislé činnosti nebo funkční požitky zúčtované zaměstnavatelem ve prospěch
zaměstnance ve zdaňovacím období a vyplacené zaměstnanci nebo jím obdržené až
po 31. lednu po uplynutí tohoto zdaňovacího období, se při zahrnutí do základu
daně podle
§ 5 odst. 4 ZDP zvyšují o povinné
pojistné, které byl z těchto příjmů v době jejich zúčtování povinen platit
zaměstnavatel,
v bodu 18 přechodných ustanoveních k této novele, že
příjmy ze závislé činnosti nebo funkční požitky zúčtované plátcem daně ve
prospěch poplatníka v letech 2005 až 2007 a vyplacené poplatníkovi nebo jím
obdržené až po 31. lednu 2008 se při zahrnutí do základu daně podle
§ 5 odst. 4 ZDP nezvyšují o povinné
pojistné podle
§ 6 odst. 13 nebo
§ 38h odst. 1 písmeno b) zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění účinném od 1. ledna 2008, které v
době zúčtování z nich byl plátce daně povinen platit (o 35 %). Tyto
příjmy se při zahrnutí do základu daně podle
§ 5 odst. 4 ZDP ale ani nesnižují o
částky povinného pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku
zaměstnanosti a na veřejné zdravotní pojištění nebo o pojistné příspěvky na
zahraniční pojištění stejného druhu, které v době zúčtování těchto příjmů
poplatník uhradil nebo mu je plátce daně srazil ze mzdy (o 12,5 %).
Údaje o zúčtovaných příjmech v roce 2008 a
nevyplacených nebo neobdržených ani do 31. 1. 2009 a obdobně údaje o
zúčtovaných příjmech v letech 2005 až 2007 a vyplacených či jinak obdržených v
čistém dodatečně až v roce 2008 vyznačí zaměstnavatel na mzdových listech
zaměstnance a též na Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a z
funkčních požitků, sražených zálohách na daň a daňovém zvýhodnění - pro rok
2008 aktuální vzor č. 16.
3.5.2 Příjmy zúčtované v roce 2008 a vyplacené nebo obdržené v
čistém do 31. 1. 2009 jen z části
Jestliže tedy zaměstnanec s příjmy zúčtovanými v
roce 2008, ale nevyplacenými nebo neobdrženými ani do 31. 1. 2009 požádá o
roční zúčtování záloh, nečiní jeho provedení v praxi potíže s tím, že tyto
dlužné příjmy a rovněž povinné pojistné placené zaměstnavatelem z těchto příjmů
a sražené zálohy na daň z těchto příjmů se do ročního zúčtování nezahrnou.
Pokud byla ze zúčtovaných měsíčních příjmů zaměstnanci vyplacena jen část
tzv. čisté mzdy, je vyčíslení potřebných údajů za příslušný kalendářní
měsíc (měsíce) složitější. U takového zaměstnance je totiž nutné pro účely
vypořádání jeho roční daňové povinnosti úměrně upravit i výši tzv. hrubých
příjmů, povinného pojistného placeného zaměstnavatelem a částku sražené zálohy,
i když přesný zpětný přepočet (z částečně vyplacené tzv. čisté mzdy na částečně
zúčtovanou hrubou mzdu) ZDP nestanoví. Tento problém řeší pokyn MF č. D - 300
takto:
pokud zaměstnanec obdržel (bylo mu vyplaceno) za některý
kalendářní měsíc (měsíce) roku 2008 jen část čistého příjmu, považuje se za
příjem zaměstnance (v hrubém) v daném kalendářním roce jen poměrná část celkem
zúčtovaného měsíčního (měsíčních) příjmu, a to odpovídajícího poměru, v
jakém byly uspokojeny nároky ze zúčtování v čisté výši;
příjmem v čisté výši je nutno rozumět úhrn zúčtovaných
měsíčních příjmů (včetně nepeněžních příjmů a jednorázových příjmů), snížený o
příjmy od daně osvobozené, dále snížené o příslušné povinné pojistné placené
zaměstnancem a zálohu na daň po případné měsíční slevě na dani podle
§ 35ba a
35c ZDP. K případnému měsíčnímu daňovému
bonusu se přitom nepřihlíží.
to znamená, že se zjistí procento skutečně obdrženého čistého
příjmu, a to v poměru k čistému příjmu, který měl poplatník celkem za daný
kalendářní měsíc obdržet, a tímto procentem se zjistí i výše tzv. hrubého
měsíčního příjmu patřícího pro účely zdanění do daného kalendářního roku (2008)
a nově též odpovídající část povinného pojistného placeného zaměstnavatelem
připadajícího na tento příjem a obdobně i poměrná část daňové zálohy
započitatelná na daňovou povinnost daného kalendářního roku (2008). Neberou se
přitom v úvahu příjmy, které nejsou předmětem daně, nebo příjmy od daně
osvobozené. Za vyplacené nebo obdržené se považují nejen příjmy
vyplacené nebo poukázané na účet poplatníka nebo podle jiné dispozice
poplatníka v penězích anebo předané formou nepeněžního plnění, ale i jiné
formy, jako např. úhrada závazku poplatníka na základě výkonu rozhodnutí soudu
(exekuce) nebo podle zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební
neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů apod.
Procento obdrženého
čistého příjmu se vypočtejako podíl částky obdrženého čistého příjmu a
čistého příjmu, který měl být celkem za daný kalendářní měsíc obdržen,
vynásobený stem, dle následujícího vzorce:
Legenda: OČP = obdržený
čistý příjem, ČP = čistý příjem, který měl poplatník celkem
obdržet.
Příklad č. 3
Za měsíc prosinec 2008 byl zaměstnanci s podepsaným prohlášením k
dani zúčtován příjem v hrubé výši 20 000 Kč hrubého a po srážce pojistného ve
výši 12,5 % a daňové zálohy měl obdržet na čistém příjmu 15 520 Kč (20 000 - 2
500 - 1 980). Tento příjem byl v r. 2008 při stanovení základu pro výpočet
zálohy zvýšen o fiktivní částku odpovídající povinnému pojistnému placenému
zaměstnavatelem ve výši 7 000 Kč (o 35 %) a záloha daň byla sražena ve výši 1
980 Kč. Obdržel však do 31. 1. 2009 jen 10 000 Kč, tj. 64,43 % čistého příjmu.
Z hrubého příjmu ve výši 20 000 Kč se do roku 2008 započte jen 12 886 Kč, jako
64,43 % z 20 000 Kč.
Stejným poměrem se zjistí i odpovídající část povinného pojistného
placeného zaměstnavatelem, o níž se musí příjem, jež bude zahrnutý do základu
daně za rok 2008, navýšit, tj. 4 510 Kč, a rovněž poměrná část daňové zálohy
započitatelná na daňovou povinnost roku 2008, tj. 1 276 Kč.
3.5.3 Příjmy zúčtované a zdaněné v letech 2005 až 2007 a
doplacené v čistém až v roce 2008
Příjmy ze závislé činnosti anebo funkční požitky
zúčtované ve zdaňovacích obdobích 2005 až 2007, avšak vyplacené či obdržené
v čistém až po 31. 1. 2008, se budou považovat při stanovení daňové
povinnosti u zaměstnance za jeho příjmy až v tom kalendářním roce, ve kterém mu
budou vyplaceny. Bude-li takto v čistém uspokojena jen poměrná část dlužného
čistého měsíčního příjmu, bude se považovat se za příjem (v hrubém) rovněž jen
poměrná část.
Zálohy na daň sražené při zúčtování těchto
dlužných mezd (v letech 2005 až 2007) se započtou na daňovou povinnost
zaměstnance rovněž až v tom roce, kdy mu budou tyto příjmy dodatečně vyplaceny
(i když podle mzdové evidence byly sraženy…