Se svým klientem, jednatelem středně velké výrobní firmy, jsem
nedávno hovořila o firemní vizi, strategii, dlouhodobých cílech a nutných
změnách, které budou muset ve firmě proběhnout. Na otázku, jak o těchto
záležitostech bude komunikovat s pracovníky, se zatvářil překvapeně: Manažery
o tom přece pravidelně informuji na poradách. Když jsem podotkla, že nemám na
mysli manažery, ale řadové zaměstnance, zatvářil se ještě překvapeněji: Lidi
tyto věci přece nezajímají. I kdybych jim takové informace dal, stejně by jim
nerozuměli. Navíc to jsou přece záležitosti vedení firmy, do toho zaměstnanci
nemají co mluvit.
Přesvědčení, že zaměstnance nezajímá současná situace a
budoucnost firmy, její dlouhodobě vize a cíle, je mezi majiteli či manažery
poměrně častá. Domnívají se, že lidé chtějí vědět pouze to, co mají dělat a
kolik za to dostanou. Proto jim jiné informace ani neposkytují. Vzpomněla jsem
si, že tentýž jednatel si před časem stěžoval na nízkou loajalitu svých
zaměstnanců Chtěl bych, aby lidé byli na firmu hrdí, aby se cítili být její
součástí, aby si uvědomovali, že jsme na jedné lodi, říkal tenkrát. Jak spolu
tyto dvě věci souvisí?
Lidé se cítí být součástí firmy a jsou k ní loajální
tehdy, když vnímají, že je management bere jako partnery, ne jen kolečka v
soukolí. Potřebují cítit, že jim vedení firmy důvěřuje a že se zajímá o
jejich názory. Chtějí vědět, jaký má jejich práce význam a smysl, co vlastně
pomáhají vytvářet. Průzkumy ukazují, že 60 % zaměstnanců je ochotno zvýšit
svoji pracovní aktivitu a úsilí, pokud je práce baví a uvědomují si její smysl.
Zajímají je ale také informace o firmě jako celku, jak si jejich společnost
stojí, jaké má ekonomické výsledky a vyhlídky do budoucna. Silně to ovlivňuje
jejich motivaci, neboť každý je rád součástí úspěšného celku a…