Od 1. 1. 2011 nabývá účinnosti zákon č. 280/2009
Sb., daňový řád, který nahradí zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a
poplatků. S cílem vylepšení postupu při správě daní pracovala na daňovém řádu
několik let celá řada odborníků. Nový daňový řád je sice se svými 266 paragrafy
rozsáhlý, ale pro uživatele by měl být přehlednější a srozumitelnější. V
souvislosti s přijetím nového daňového řádu byl dne 22. 7. 2009 přijat zákon č.
281/2009 Sb., který novelizuje několik právních předpisů, mezi jinými také
zákon o daních z příjmů (v části devatenácté čl. XXI.).
V průběhu roku 2010 bylo schváleno také několik
dalších novel zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP), které
přinesly celou řadu změn a úprav.
V příspěvku si připomeneme některé změny, ke kterým
dochází od roku 2011 při zdaňování zaměstnanců:
Daňové zvýhodnění příspěvků zaměstnavatele na penzijní
připojištění se státním příspěvkem a také na soukromé životní pojištění
zaměstnance je rozšířeno i na příspěvky institucím sídlícím v jiném členském
státě EU, Norsku či Islandu. Limit pro osvobození od daně z příjmů ze závislé
činnosti ve výši 24 000 Kč zůstává zachován i pro rok 2011.
Roční sleva na poplatníka bude snížena z částky 24 840 Kč
(2 070 Kč měsíčně) na částku 23 640 Kč (1 970 Kč měsíčně). Snížením
základní slevy na poplatníka je sledován cíl vytvořit rezervy na odstraňování a
prevenci povodňových škod. Toto opatření bude platit pouze pro rok
2011.
V praxi byly často řešeny nejasnosti při stanovení tzv.
superhrubé mzdy u zaměstnanců, u kterých zaměstnavatel nemá povinnost platit v
ČR zákonné pojistné. ZDP stanoví, že základem daně jsou příjmy ze závislé
činnosti zvýšené o částku odpovídající zákonnému pojistnému, a to i v
případech, kdy příjmy zaměstnance nespadají do systému tuzemského
veřejnoprávního pojištění. Ze znění zákona nyní jednoznačně vyplývá, že se
jedná pouze o zaměstnance, na které se vztahuje zahraniční zákonné
pojištění, nikoli o zaměstnance spadající do systému tuzemského pojištění.
Jde se např. o příjmy plynoucí na základě dohody o provedení práce, ze kterých
se podle tuzemských zákonů pojistné neplatí.
Změněn je postup při zdaňování zaměstnance, který si u svého
zaměstnavatele uplatní snížení základu daně o úroky z úvěru použitého na
nákup pozemku a do 4 let od uzavření úvěrové smlouvy nezahájí stavbu. Tento
zaměstnanec bude povinen sám podat daňové přiznání, ve kterém spolu s ostatními
zdanitelnými příjmy zdaní také částku odpovídající úrokům z úvěru, které si v
minulých letech uplatnil u zaměstnavatele za účelem snížení základu daně. V
daňovém přiznání bude tento příjem vykázán jako ostatní příjem podle ust.
§ 10 ZDP. Pokud zaměstnanec splní časový
test a do čtyř let zahájí stavbu, bude snížení základu daně nadále uplatňovat u
zaměstnavatele. Nárok na tuto nezdanitelnou částku musí poplatník plátci
prokázat výpisem z listu vlastnictví a také stavebním povolením nebo ohlášením
stavby, která byla na předmětném pozemku postavena.
V roce 2010 bylo možné snížit základ daně o dar poskytnutý
zahraničním osobám z EU, Norska a Islandu. ZDP v původním znění stanovil, že v
daňovém přiznání může poplatník zohlednit dar do vyjmenovaných států, který
splňuje příslušné podmínky podle zahraničních právních předpisů, a tuzemský
zákon lze použít pouze v případech, kdy zahraniční předpis upravující
poskytování darů neexistuje. Tento problematický postup byl zrušen a od roku
2011 bude při posouzení darů poskytnutých do zahraničí postupováno výhradně
podle tuzemského daňového zákona. Snížit základ daně o zahraniční dar však
lze i nadále pouze prostřednictvím daňového přiznání. Oprávněnost
uplatnění daru poskytnutého zaměstnancem do zahraničí tedy bude posuzovat
správce daně (nikoli zaměstnavatel).
Rozšiřuje se možnost snížit základ daně také o dary pro
střední a vyšší odborné školy, pokud jsou tyto dary poskytnuty na pořízení
materiálu nebo na opravy a modernizaci zařízení využívaných pro účely
praktického vyučování.
Do konce roku 2010 může zaměstnavatel zaměstnancům, kteří jsou
ve vztahu k ČR daňoví nerezidenti, při splnění zákonných podmínek
zohlednit odpočet od základu daně z titulu poskytnutého daru, příspěvku na
penzijní připojištění a životní pojištění. Výjimku činila pouze nezdanitelná
částka z titulu zaplacených úroků ze stavebního spoření nebo hypotečního úvěru,
které daňový nerezident mohl uplatnit až v daňovém přiznání při splnění
podmínky, že 90 % všech jeho příjmů plyne ze zdrojů na území ČR. Od roku 2011
se podmínka 90 % příjmů ze zdrojů v ČR bude týkat všech nezdanitelných
částek fyzických osob podle
§ 15 ZDP. To znamená, že tyto
nezdanitelné částky nemůže nerezidentovi zohlednit mzdová účetní v rámci
ročního zúčtování, ale nerezident si je uplatní ve vlastním daňovém přiznání.
Splnění nároku na odpočet bude tedy posuzovat správce daně.
Podle novely č. 199/2010 Sb., zákona č. 531/1990 Sb., o územních
finančních orgánech, bylo jako součást soustavy územních finančních orgánů
zřízeno Generální finanční ředitelství, které je podřízeno Ministerstvu
financí. V důsledku této změny byl v zákoně o daních z příjmů v některých
případech nahrazen termín Ministerstvo financí termínem Generální finanční
ředitelství. Jedná se pouze o technickou úpravu zákona.
Od roku 2011 dochází ke změně ve zdaňování pracujících
důchodců. V případě, že součet příjmů pracujícího důchodce ze závislé
činnosti, podnikání a pronájmu přesáhne v kalendářním roce částku 840 000 Kč,
bude zdaněn také důchod, který pobírá. Podle dřívější právní úpravy byla podle
ust.
§ 4 odst. 1 písm. h)
ZDP od daně z příjmů fyzických osob osvobozena částka ve výši 36násobku
minimální mzdy (288 000 Kč). Zdanění podléhal až důchod nad tuto hranici.
Nově bude v případě dosažení úhrnu příjmů podle
§ 6,
§ 7 a
§ 9 ZDP nad částku 840 000 Kč zdaněn celý
důchod.
Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé
činnosti a z funkčních požitků má plátce možnost správci daně předložit v
listinné (papírové) podobě v termínu do konce února následujícího roku
nebo v…