Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných
rozpočtů, změní nejen zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen ZDP), ale novelizuje i celou řadu dalších
právních norem včetně právních předpisů upravujících veřejnoprávní pojištění.
Převážná většina navrhovaných opatření určených pro fyzické osoby nabývá
účinnosti od zdaňovacího období 2008.
K nejdůležitějším změnám dopadajícím na poplatníky s
příjmy ze závislé činnosti a s funkčními požitky (zaměstnance) patří:
zavedení jednotné sazby pro daň z příjmů fyzických osob
pro rok 2008 ve výši 15 % a od roku 2009 ve výši 12,5 %, a to včetně sazby pro
výpočet měsíčních záloh u zaměstnanců;
sjednocení sazeb pro daň vybíranou srážkou podle zvláštní
sazby z příjmů fyzických osob plynoucích ze zdrojů na území ČR a stanovení
horní (nejvyšší) sazby u této daně pro rok 2008 ve výši 15 % a od roku 2009 ve
výši 12,5 %;
rozšíření základu daně u fyzických osob a zavedení tzv.
superhrubé mzdy s tím, že do základu daně u poplatníků s příjmy ze
závislé činnosti a s funkčními požitky se bude zahrnovat nejen celá hrubá mzda,
ale také povinné pojistné na veřejnoprávní pojištění (tuzemské i zahraniční),
které je povinen platit z příjmů zaměstnance zaměstnavatel sám za sebe (z
vlastních prostředků) a pro snížení základu daně již nebude možné uplatnit
sražené nebo uhrazené částky pojistného, které na toto pojištění platí
zaměstnanec;
zrušení společného zdanění manželů jako opatření, které
je v souladu se současným světovým trendem (zde také dochází k odklonu od
zdaňování rodin a důraz je kladen na zdaňování jednotlivců). Společné zdanění
manželů bylo zavedeno do českého daňového systému z důvodu neúměrného dopadu
progresivní daňové sazby na domácnosti s dětmi v případech, kdy živitelem
rodiny byl pouze jeden z rodičů - zavedení nové jednotné sazby daně tento
institut umožňuje zrušit. Jednalo se navíc o komplikovaný a administrativně
náročný způsob vypořádání daňové povinnosti, a to nejen na straně poplatníků,
ale i daňové správy (počet přiznání k dani z příjmů fyzických osob stoupl po
zavedení společného zdanění manželů o více než půl milionu). Zrušení společného
zdanění manželů zjednodušuje český daňový systém a je částečně kompenzováno
výrazným zvýšením vybraných slev na dani a zvýšením daňového zvýhodnění na
vyživované děti.
zvýšení slev na dani v
§ 35ba ZDP uplatňovaných fyzickými
osobami pro snížení vypočtené daně (zálohy na daň u zaměstnanců):
na poplatníka ze 7 200 Kč v r. 2008 na 24 840 Kč a od
r. 2009 jen na 16 560 Kč. nově je navíc možné, aby tuto základní slevu na dani
uplatňovali též starobní důchodci,
na druhého z manželů (bez vlastních příjmů nebo s
příjmy nepřesahujícími stanovený roční limit ve výši 38 040 Kč) ze 4 200 Kč v
r. 2008 na 24 840 Kč a od r. 2009 jen na 16 560 Kč,
u poživatele částečného invalidního důchodu z 1 500
Kč od r. 2008 na 2 520 Kč,
u poživatele plného invalidního důchodu z 3 000 Kč od
r. 2008 na 5 040 Kč,
u držitele průkazu ZTP/P z 9 600 Kč od r. 2008 na 16
140 Kč,
pro studenta z 2 400 Kč od r. 2008 na 4 020 Kč,
zvýšení daňového zvýhodnění na vyživované dítě (děti)
žijící s poplatníkem v domácnosti v
§ 35c odst. 1 ZDP z 6 000
Kč v r. 2008 na 10 680 Kč a od r. 2009 na 10 200 Kč;
zvýšení maximálního limitu pro vyplacení daňového bonusu u
fyzických osob uplatňujících daňové zvýhodnění ze 30 000 Kč od r. 2008 na
52 200 Kč (je-li nároková částka daňového zvýhodnění za zdaňovací období vyšší
než vypočtená daňová povinnost u poplatníka snížená o prokázané částky slevy na
dani podle
§ 35ba ZDP);
zvýšení maximálního limitu pro vyplacení měsíčního daňového
bonusu u zaměstnanců z 2 500 Kč od r. 2008 na 4 350 Kč (tj. je-li nároková
částka měsíčního daňového zvýhodnění vyšší než zaměstnavatelem vypočtená
zálohová povinnost);
u daňových nerezidentů ČR při uplatnění slevy na dani
na poplatníka a odpočtu úroků z úvěrů použitých na financování bytových
potřeb s cílem zamezit zneužívání našich daňových výhod určených pro fyzické
osoby zavedení podmínky, že nejméně 90 % příjmů daňového nerezidenta musí mít
zdroj na území ČR;
akceptace pojistných smluv o soukromém životním pojištění
(splňujících podmínku 2 x 60) uzavřených s pojišťovnami usazenými na území
členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru v
§ 6 odst. 9 a
§ 15 ZDP (pro účely daňového osvobození
pojistného uhrazeného zaměstnavatelem za zaměstnance a při uplatňování
pojistného placeného zaměstnancem jako nezdanitelné části základu daně);
prohlášení příjmů likvidátorů za příjmy ze závislé
činnosti v
§ 6 odst. 1 písm. b)
ZDP;
změna podmínek pro daňové osvobození částek vynaložených na
odborný rozvoj zaměstnanců a rekvalifikace v
§ 6 odst. 9 písm. a)
ZDP (dříve doškolování) s tím, že sem nepatří částky vynaložené na zvyšování
kvalifikace (daňové osvobození nepeněžního plnění spočívajícího ve formě
možnosti používat vzdělávací zařízení v
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP však zůstalo zachováno) a obdobná úprava z hlediska daňové
uznatelnosti těchto plnění u zaměstnavatele v ust.
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3 a
§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP;
zavedení limitu ve výši minimálního nároku pro daňové
osvobození náhrady mzdy (platu), které bude na místo nemocenského vyplácet
zaměstnancům v budoucnu zaměstnavatel ze svých finančních prostředků v
§ 6 odst. 9 písm. s)
ZDP (tato nová právní úprava však v r. 2008 aktuální ještě
nebude);
zrušení daňového osvobození příjmů členů bytových
družstev z osobního plnění při svépomocné bytové výstavbě v
§ 6 odst. 9 ZDP;
zrušení daňového osvobození částek pojistného, které má
povinnosti platit zaměstnavatel za zaměstnance na veřejnoprávní
pojištění nebo na zahraniční pojištění stejného druhu v
§ 6 odst. 9 ZDP z důvodu, že toto
plnění není u zaměstnance předmětem daně;
zavedení úhrnného limitu v absolutní částce ve výši 24 000 Kč
ročně pro daňové osvobození pojistného na soukromé životní pojištění a
příspěvku na penzijní připojištění se státním příspěvkem placeného
zaměstnavatelem za zaměstnance v
§ 6 odst. 9 písm. p)
ZDP;
zavedení maximálního limitu ve výši 3 500 Kč měsíčně pro
daňové osvobození hodnoty přechodného ubytování u zaměstnanců v
§ 6 odst. 9 písm. i)
ZDP;
dopady nové právní úprava v oblasti veřejnoprávního
pojištění do daně z příjmů fyzických osob, a to zejména při stanovení
základu daně u zaměstnanců, způsobu oceňování nepeněžních příjmů a při
zastropovávání pojistného.
K důležitým změnám dopadajícím na plnění zaměstnavatele
ve prospěch zaměstnance patří:
zrušení ustanovení limitujících daňovou uznatelnost
výdajů (nákladů) vynakládaných zaměstnavatelem na dopravu zaměstnanců do práce
a zpět, na přechodné ubytování zaměstnanců, na penzijní připojištění se státním
příspěvkem a soukromé životní pojištění zaměstnanců splňující podmínku 2 x 60
v
§ 24 odst. 2 ZDP [zrušená písmena
zg), zu), zj) a zo);
omezení daňové uznatelnosti výdajů (nákladů)
vynakládaných zaměstnavatelem na nepeněžní plnění pro zaměstnance uvedená v
novém znění
§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP, např. na
rekreaci, vzdělávání, sport, kulturní a společenské akce, nadstandardní
lékařskou péči atd.) a dále na nealko nápoje poskytované zaměstnancům na
pracovišti [nové
§ 25 odst. 1 písm. zn) ZDP];
upřesnění daňové uznatelnosti výdajů (nákladů)
vynakládaných zaměstnavatelem na odborný rozvoj a rekvalifikaci
(vzdělávání) zaměstnanců s tím, že výdaje na zvyšování kvalifikace jsou vždy
nedaňové [§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3
ZDP].
Nahoru2.1 ROČNÍ SAZBA DANĚ
V
§ 16 ZDP se u daně z příjmů fyzických osob
namísto dosavadní klouzavě progresivní daňové sazby (ve výši 12 % až 32 %) od
r. 2008 zavedla jednotná sazba daně, ve zdaňovacím období 2008 ve
výši 15 % a od roku 2009 jen ve výši 12,5%.
Toto opatření znevýhodňuje tzv. nízkopříjmové skupiny
poplatníků, kteří doposud svoje příjmy nebo jejich převážnou část zdaňovaly
sazbou ve výši 12 %, a naopak přináší výhody pro poplatníky s vyššími příjmy
(jejichž základ daně byl dosud zdaňován sazbami vyššími). Vzniklé disproporce
jsou kompenzovány zvýšením slev na dani v
§ 35ba ZDP a zvýšením daňového
zvýhodnění. V souvislosti se zavedením jednotné sazby daně byl také zrušen v
§ 16 odst. 2 ZDP jako nadbytečný
zvláštní režim pro vybírání daně paušální sazbou u vybraných druhů příjmů
plynoucích českému daňovému rezidentovi ze zdrojů v zahraničí, které mohl
poplatník podle svého uvážení zahrnout v přiznání k dani z příjmů fyzických
osob do samostatného základu daně.
2.2 SAZBA DANĚ PRO VÝPOČET MĚSÍČNÍCH ZÁLOH NA DAŇ U
ZAMĚSTNANCŮ
V
§ 38h odst. 2 ZDP se u
daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků namísto
dosavadní klouzavě progresivní daňové sazby ve výši 12 % až 32 % zavedla
jednotná (lineární) sazba daně ve zdaňovacím období 2008 ve výši 15 % a od
roku 2009 jen ve výši 12,5 % pro výpočet měsíčních záloh na daň, které
sráží z příjmů zaměstnanců zaměstnavatel jako plátce daně.
Lineární sazbu daně ve výši 15 % použije zaměstnavatel
při výpočtu záloh poprvé při zúčtování mezd za kalendářní měsíc leden 2008, a
to jak u zaměstnanců s podepsaným prohlášením k dani, tak i u zaměstnanců,
kteří na zdaňovací období u něj prohlášení k dani nepodepsali.
2.3 ZVLÁŠTNÍ SAZBY DANĚ PRO PŘÍJMY ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI A
FUNKČNÍ POŽITKY
V § 36 ZDP
došlo v souvislosti se zavedením jednotné lineární sazby daně také ke snížení
dosavadních sazeb daně pro daň vybíranou srážkou podle zvláštní sazby, tj.
které dosud převyšovaly tuto hranici a současně se v tomto ustanovení sazby pro
daň vybíranou srážkou z příjmů plynoucích fyzickým osobám ze zdrojů na území
České republiky sjednotily, a to pro zdaňovací období 2008 na 15 % a od
roku 2009 na 12,5 % (s výjimkou nájemného u finančního pronájmu s
následnou koupí najaté věci, kde se sazba srážkové daně zvýšila z 1 % na 5 %).
Zvláštní sazba daně ve výši 15 % se v r. 2008 použije také:
podle
§ 36 odst. 2 písm. p) ZDP u
zaměstnanců bez podepsaného prohlášení k dani s příjmy podle
§ 6 odst. 4 ZDP z tzv. vedlejších
zaměstnání nepřesahujícími v úhrnu za kalendářní měsíc od téhož zaměstnavatele
5 000 Kč hrubého (před navýšením na tzv. superhrubou mzdu), které byly dosud
zdaňovány rovněž zvláštní sazbou daně ve výši 15 %;
podle
§ 36 odst. 1 písm. a) bod 1 ZDP
u daňových nerezidentů s příjmy definovanými v
§ 6 odst. 1 písm. c)
ZDP jako odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů
právnických osob (tzv. tantiémy), plynoucími ze zdrojů na území České republiky
[§ 22 odst. 1 písm. g) bod 6 ZDP],
které byly dosud zdaňovány zvláštní sazbou daně ve výši 25 %.
Přehled sazeb daně určených pro fyzické osoby s příjmy ze závislé
činnosti a s funkčními požitky
Sazby daně | Před změnami (v r. 2007) | Po změnách (v r. 2008) | Po změnách (od r. 2009) |
Sazba daně pro fyzické osoby
(§ 16 ZDP) | 12 až 32 % | 15 % | 12,5 % |
Sazba daně pro výpočet
měsíčních záloh u zaměstnanců (§
38h odst. 2 ZDP) | 12 až 32 % | 15 % | 12,5 % |
Zvláštní sazby daně v
§ 36 ZDP pro příjmy ze závislé činnosti a
funkční požitky (§ 6 odst.
4 a
§ 22 odst. 1 písm. g) bod 6
ZDP) | 15 %, 25 % | 15 % | 12,5 % |
3.1. UPŘESNĚNÍ PODMÍNEK PRO UŽÍVÁNÍ BYTOVÉ POTŘEBY K TRVALÉMU
BYDLENÍ
V
§ 15 odst. 4 ZDP se v souladu s
novým stavební zákonem upřesnilo, že u bytové potřeby definované jako
výstavba, změna stavby nebo koupě rozestavěné stavby musí být předmět
bytové potřeby užíván k trvalému bydlení po splnění povinností stanovených
zvláštním právním předpisem pro užívání staveb.
Od 1. 1. 2007 totiž nabyl účinnosti zákon č. 183/2006
Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). V novém stavebním
zákoně dochází mimo jiné i ke změně v postupu povolování užívání staveb. Za
podmínek stanovených v § 119 cit. zákona je možné nově stavbu užívat ve
vymezených případech na základě oznámení stavebnímu úřadu (§ 120). S
užíváním stavby na základě oznámení může být pak započato, pokud do 30 dnů od
oznámení stavební úřad svým rozhodnutím užívání stavby nezakáže. Stavbou se
podle § 2 odst. 4 zákona č. 183/2006 Sb. rozumí i změna dokončené
stavby.
Podle ust. § 190 odst. 5 zákona č. 183/2006 Sb.
se ale u staveb pravomocně povolených před nabytím právní moci tohoto zákona
(před 1. 1. 2007) provede kolaudační řízení podle dosavadních právních
předpisů, tj. podle § 76 a násl. zákona č. 50/1976 Sb. (ještě podle
zrušeného stavebního zákona). Vzhledem k novým okolnostem bylo nutné také
upravit podmínky pro užívání bytových potřeb v
§ 15 odst. 4 a
§ 38l ZDP. U staveb započatých po 1. 1.
2007 by totiž nebylo možné prokázat okamžik, od kterého musí být stavba užívána
k trvalému bydlení, protože u těchto staveb již nebude vydáváno kolaudační
rozhodnutí. Proto je poznámka pod čarou k
§ 15 odst. 4 ZDP rozšířena o odkazy
na oba právní předpisy. V samotném textu
§ 15 odst. 4 ZDP pak byla volena
obecnější formulace, od kdy musí být bytová potřeba definovaná jako výstavba,
změna stavby nebo koupě rozestavěné stavby užívána k trvalému bydlení - nově
až po splnění povinností stanovených zvláštním právním předpisem pro užívání
staveb, tzn. u staveb pravomocně povolených před 1. 1. 2007 po nabytí
právní moci kolaudačního rozhodnutí a u staveb zahájených po tomto datu po
oznámení o užívání stavby, pokud její užívání nebylo rozhodnutím stavebního
úřadu zakázáno podle zákona č. 183/2006 Sb.
3.2. AKCEPTACE ZAHRANIČNÍCH POJISTNÝCH SMLUV O SOUKROMÉM
ŽIVOTNÍM POJIŠTĚNÍ
V
§ 15 odst. 6 ZDP se stanovilo, že
pojistné na soukromé životní pojištění může poplatník uplatnit pro
snížení základu daně nejen na základě pojistné smlouvy uzavřené s pojišťovnami
oprávněnými k provozování pojišťovací činnosti na území ČR podle zvláštního
předpisu, ale nově i na základě pojistné smlouvy uzavřené s jinou pojišťovnou
usazenou na území členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského
prostoru.
Stávající znění tohoto ustanovení totiž omezovalo
uplatnění pojistného pouze na pojistné smlouvy uzavřené s pojišťovnami, které
měly oprávnění podnikat na území České republiky, zakládalo možný rozpor s čl.
49 Smlouvy o založení ES a tím představovalo potenciálně překážku volného
pohybu služeb.
3.3. ZPŘÍSNĚNÍ PODMÍNEK PRO UPLATŇOVÁNÍ ÚROKŮ Z ÚVĚRŮ U
DAŇOVÝCH NEREZIDENTŮ ČR
V
§ 15 odst. 9 ZDP se s účinností od
zdaňovacího období 2008 stanovilo, že daňový nerezident ČR může uplatnit
zaplacené úroky z úvěru použité na financování bytových potřeb jen za
podmínky, že nejméně 90 % z jeho celosvětových příjmů bude plynout ze zdrojů na
území České republiky (s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, příjmů
od daně osvobozených a příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní
sazby daně).
To ovšem znamená, že tuto nezdanitelnou část základu
daně nemůže již daňový nerezident uplatnit v ČR u svého zaměstnavatele při
ročním zúčtování záloh na daň, ale jedině prostřednictvím přiznání k dani z
příjmů fyzických osob. K této restrikci ve vztahu k daňovým nerezidentům došlo
z toho důvodu, že za určitých okolností Česká republika podporovala financování
bytových potřeb formou daňových úlev i mimo své území.
Poplatník totiž může pro snížení základu daně
uplatňovat úroky z hypotečního úvěru nejen poskytnutého bankou nebo pobočkou
zahraniční banky, ale i z úvěru poskytnutého zahraniční bankou.
Hypoteční úvěr je přitom úvěr, jehož splacení včetně příslušenství je zajištěno
zástavním právem k nemovitosti i rozestavěné a úvěr se považuje za hypoteční
dnem vzniku právních účinků zástavního práva (§ 28 odst. 3 zákona č.
190/2004 Sb., o dluhopisech). Přitom nemovitost sloužící jako zástava se může
nacházet nejen na území České republiky, ale i členského státu Evropské unie
nebo jiného státu tvořícího Evropský hospodářský prostor.
U úvěrů ze stavebního spoření je situace ještě
komplikovanější. Podle zákona č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření, může totiž
stavební spoření provozovat pouze tuzemská stavební spořitelna jako banka.
Tento zákon sice upravuje určitá omezení pro pobírání státní podpory pro občany
jiných států (zejména členských států EU), ale v podstatě nelze vyloučit, že i
daňový nerezident se stane účastníkem našeho stavebního spoření, i když s
možným omezením při poskytování státní podpory.
V zájmu kompenzace nevýhod, která by jinak plynula ze
zavedení jednotné sazby daně tzv. nízkopříjmovým poplatníkům (uplatňujícím
zdanění v dosavadní 12% sazbě daně) a rodinám s dětmi z titulu opuštění
institutu společného zdanění manželů, došlo s účinností od zdaňovacího období
2008 v ustanovení
§ 35ba ZDP zcela záměrně k
výraznému navýšení všech slev na dani uplatňovaných fyzickými osobami.
V § 35ba odst.
1 ZDP se zvýšily slevy na dani, které můžou uplatnit fyzické
osoby pro snížení vypočtené daně a obdobně zaměstnanci ve výši odpovídající
1/12 těchto částek pro snížení vypočtené zálohy, takto:
sleva na poplatníka se zvýšila ze 7 200 Kč v r. 2008 na
24 840 Kč a od r. 2009 jen na 16 560 Kč a novelou je dále umožněno, aby tuto
slevu nově uplatňovali též výdělečně činní poživatelé starobních důchodů,
sleva na druhého z manželů žijícího s poplatníkem v
domácnosti, který nemá vlastní příjem přesahující za zdaňovací období 38 040
Kč, se zvýšila z 4 200 Kč v r. 2008 na 24 840 Kč a od r. 2009 jen na 16 560 Kč.
Je-li ale druhý z manželů držitelem průkazu ZTP/P, zvýšila se částka slevy na
dani na dvojnásobek, tj. z 8 400 Kč v r. 2008 na 49 680 Kč a od r. 2009 jen na
33 120 Kč,
sleva pro poživatele částečně invalidního důchodu z
tuzemského důchodového pojištění nebo při souběhu nároku na výplatu částečného
invalidního a starobního důchodu se zvýšila z 1 500 Kč od r. 2008 na 2 520
Kč,
sleva pro poživatele plného invalidního důchodu z
tuzemského důchodového pojištění, nebo při souběhu nároku na výplatu plného
invalidního a starobního důchodu, nebo je-li poplatník podle zvláštních
předpisů plně invalidní, avšak jeho žádost o plný invalidní důchod byla
zamítnuta z jiných důvodů než proto, že není plně invalidní, anebo pobírá-li
jiný důchod z důchodového pojištění, u něhož jednou z podmínek přiznání je, že
je plně invalidní, se zvýšila z 3 000 Kč od r. 2008 na 5 040 Kč,
sleva na dani pro poplatníka s průkazem ZTP/P se zvýšila
z 9 600 Kč od r. 2008 na 16 140 Kč,
sleva na dani pro studenta (u poplatníka po dobu, po
kterou se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo předepsaným
výcvikem) se zvýšila z 2 400 Kč od r. 2008 na 4 020 Kč.
Přehled nových slev na dani a daňového zvýhodnění
Slevy na dani podle
§ 35ba ZDP | Před změnami (v r. 2007) | Po změnách (v r. 2008) | Po změnách (od r. 2009) |
- na poplatníka
(základní) | 7 200 Kč | 24 840 Kč | 16 560 Kč |
- u starobního
důchodce | 0 Kč | 24 840 Kč | 16 560 Kč |
- na druhého z
manželů | 4 200 Kč | 24 840 Kč | 16 560 Kč |
- (na držitele průkazu
ZTP/P) | (8 400 Kč) | (49 680 Kč) | (33120 Kč) |
- na částečný invalidní
důchod | 1 500 Kč | 2 520 Kč | 2 520 Kč |
- na plný invalidní
důchod | 3 000 Kč | 5 040 Kč | 5 040 Kč |
- na průkaz ZTP/P | 9 600 Kč | 16 140 Kč | 16 140 Kč |
- pro studenta | 2 400 Kč | 4 020 Kč | 4 020 Kč |
Daňové zvýhodnění na
dítě | 6 000 Kč | 10 680 Kč | 10 200 Kč |
(a na dítě s průkazem
ZTP/P) | (12 000 Kč) | (21 360 Kč) | (20 400 Kč) |
Max. limit pro daňový
bonus | 30 000 Kč | 52 200 Kč | 52 200 Kč |
Poznámka: Daňový nerezident může v ČR uplatnit vybrané
slevy na dani - na poplatníka, na druhého z manželů, na částečný invalidní
důchod, na plný invalidní důchod, na průkaz ZTP/P a daňové zvýhodnění na děti
jen, pokud pobírá nejméně 90 % příjmů ze zdrojů v ČR (může je uplatnit jen v
daňovém přiznání).Přehled nových měsíčních slev na dani a měsíčního daňového
zvýhodnění pro zaměstnance
Měsíční slevy na dani
podle
§ 35ba ZDP | Před změnami (v r. 2007) | Po změnách (v r. 2008) | Po změnách (od r. 2009) |
- na poplatníka | 600 Kč | 2 070 Kč | 1 308 Kč |
- u starobního
důchodce | 0 Kč | 2 070 Kč | 1 308 Kč |
- na druhého z manželů bez
příjmů | - | - | - |
- na částečný invalidní
důchod | 125 Kč | 210 Kč | 210 Kč |
- na plný invalidní
důchod | 250 Kč | 420 Kč | 420 Kč |
- na průkaz ZTP/P | 800 Kč | 1 345 Kč | 1 345 Kč |
- pro studenta | 200 Kč | 335 Kč | 335 Kč |
Měsíční daňové zvýhodnění
na dítě | 500 Kč | 890 Kč | 850 Kč |
(a na dítě s průkazem
ZTP/P) | (1 000 Kč) | (1 780 Kč) | (1 700 Kč) |
Max. limit pro měsíční
daňový bonus | 2 500 Kč | 4 350 Kč | 4 350 Kč |
Poznámka: Daňový nerezident ČR může uplatnit při výpočtu
záloh na daň u zaměstnavatele jen slevu na dani pro studenta.Zavedení podmínky 90 % příjmů v ČR u daňových rezidentů jiných
států od roku 2008 při uplatnění slevy na dani podle
§ 35ba ZDP a daňového zvýhodnění -
shrnutí
Slevy na dani podle
§ 35ba ZDP | Podmínka 90 % příjmů v ČR | Uplatnění v
DAP | Uplatnění u
zaměstnavatele |
- na poplatníka
(základní) | Ano | Ano | Ne |
- u starobního
důchodce | Ano | Ano | Ne |
- na druhého z manželů bez
příjmů | Ano | Ano | Ne |
- na částečný invalidní
důchod podle tuzemských předpisů | Ano | Ano | Ne |
- na plný invalidní důchod
tuzemských předpisů | Ano | Ano | Ne |
- na průkaz ZTP/P | Ano | Ano | Ne |
- pro studenta | Ne | Ano | Ano |
Daňové zvýhodnění na
dítě | Ano | Ano | Ne |
V § 35ba odst. 2
ZDP se s účinností od zdaňovacího období 2008 zrušila
zvláštní právní úprava, podle které nebylo dosud možné přiznat slevu na dani
podle
§ 35ba odst. 1 písm. a) ZDP - na
poplatníka poživatelům starobního důchodu s ročním důchodem vyšším než 38
040 Kč. Tuto slevu na dani mohou uplatnit čeští starobní důchodci (daňoví
rezidenti ČR) s příjmy ze závislé činnosti a s funkčními požitky též u svého
zaměstnavatele na tiskopisu Prohlášení k dani (poprvé ve výši 1/12 již při
zúčtování mzdy za kalendářní měsíc leden 2008).
V § 35ba odst. 3
ZDP se s účinností od zdaňovacího období 2008 u daňových
nerezidentů ČR zpřísnil režim pro uplatňování slevy na dani podle
§ 35ba odst. 1 písm. a) ZDP - na
poplatníka. Nově je tato sleva na dani určena jen pro daňového rezidenta
jiného státu, kterému plyne nejméně 90 % příjmů ze zdrojů na území České
republiky (s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, příjmů od daně
osvobozených a příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby
daně). Tzn. že daňový nerezident může v České republice uplatňovat slevu na
poplatníka jen v daňovém přiznání a nikoliv u zaměstnavatele. Dosud byla pro
daňové nerezidenty podmínka nejméně 90 % příjmů ze zdrojů v ČR stanovena jen
u slevy na dani na druhého z manželů, u slevy na částečný nebo plný invalidní
důchod, slevy na průkaz ZTP/P a také pro uplatnění daňového zvýhodnění na děti
(jedinou slevou na dani, pro kterou tato podmínka není od r. 2008
stanovena, je tedy sleva pro studenta) - viz tabulka nahoře.
V § 35c odst. 1
ZDP se zvýšila částka daňového zvýhodnění na dítě (děti) žijící
s poplatníkem v domácnosti z 6 000 Kč v r. 2008 na 10 680 Kč a od r. 2009 jen
na 10 200 Kč a jedná-li se o dítě, které je držitelem průkazu ZTP/P, z 12 000
Kč v r. 2008 na 21 360 Kč a od r. 2009 jen na 20 400 Kč.
V § 35c odst. 3
ZDP se zvýšil maximální limit pro uplatnění daňového bonusu ze
30 000 Kč ročně od r. 2008 na 52 200 Kč (tj. je-li nároková částka daňového
zvýhodnění za zdaňovací období vyšší než vypočtená daň snížená o nárokové
částky slevy na dani podle
§ 35ba ZDP) s tím, že minimální
limit ve výši 100 Kč a podmínka dosažení příjmu ve zdaňovacím období ve výši
šestinásobku minimální mzdy pro vyplacení daňového bonusu zůstaly
zachovány.
V § 35d odst. 4
ZDP se zvýšil maximální limit pro vyplacení měsíčního daňového
bonusu zaměstnancům v průběhu zdaňovacího období při výpočtu zálohy na daň, a
to z 2 500 Kč od r. 2008 na 4 350 Kč (tj. je-li částka měsíčního daňového
zvýhodnění vyšší než vypočtená záloha snížená o prokázané částky měsíční slevy
na dani podle
§ 35ba ZDP) s tím, že minimální
limit ve výši 50 Kč a podmínka dosažení příjmu za kalendářní měsíc ve výši
1 / 2 minimální mzdy pro jeho vyplacení zůstaly
zachovány.
V § 38g odst. 2
ZDP, ve kterém jsou stanoveny podmínky, za nichž
poplatník s příjmy ze závislé činnosti nebo s funkčními požitky (zaměstnanec)
nemá povinnost po uplynutí zdaňovacího období předkládat přiznání k dani z
příjmů fyzických osob (dále též DAP), došlo s účinností od zdaňovacího období
2008 ke třem důležitým změnám:
v souvislosti se zánikem institutu společného zdanění příjmů
manželů se v tomto ustanovení také u zaměstnanců zrušila možnost podávat
DAP za tímto účelem,
nově se stanovilo, že DAP musí podat i daňový nerezident
ČR (zahraniční zaměstnanec), který bude v České republice uplatňovat pro
snížení vypočtené daně slevu na dani na poplatníka podle
§ 35ba odst. 1 písm. a) ZDP a pro
snížení základu daně zaplacené úroky z úvěru použitého na financování bytových
potřeb. Dosud totiž daňový nerezidenti museli podávat DAP v České republice jen
pro účely uplatnění slevy na dani podle
§ 35ba odst. 1 písm. b) až c)
ZDP, tj. při uplatnění slevy na druhého z manželů, na plný nebo
částečný invalidní důchod, na průkaz ZTP/P a nebo při uplatnění daňového
zvýhodnění na děti,
u zaměstnanců s tzv. doplacenými dlužnými příjmy za uplynulá
léta (v čistém), které se podle
§ 5 odst. 4 ZDP nepova žovaly za
jejich příjmy ve zdaňovacím období, kdy byly zaměstnavatelem zúčtovány v jejich
prospěch, se nově výslovně stanovilo, že tito poplatníci mají povinnost podat
DAP (tzn. že tito poplatníci nemohou nemůžou žádat o roční zúčtování záloh u
zaměstnavatele). U poplatníků s těmito příjmy bude totiž problematické stanovit
základ daně, protože dlužné mzdy zúčtované do konce roku 2007 nebyly při
stanovení základu daně navýšeny na tzv. superhrubou mzdu, ale naopak sníženy o
pojistné placené zaměstnancem (o 12,5 %), které již od r. 2008 pro snížení
základu daně nelze využít.
6.1 PROHLÁŠENÍ PŘÍJMŮ LIKVIDÁTORŮ ZA PŘÍJMY ZE ZÁVISLÉ
ČINNOSTI
V ust.
§ 6 odst. 1 písm. b)
ZDP jsou s účinností od r. 2008 za příjmy ze závislé činnosti
prohlášeny příjmy likvidátorů. Tyto odměny jsou prohlášeny za příjmy ze
závislé činnosti z toho důvodu, že jejich daňový režim nebyl zatím jednoznačný
a bylo nezbytné posuzovat případ od případu, tj. vždy podle charakteru
konkrétně uzavřeného smluvního vztahu, na základě kterého byla tato činnost
vykonávána. Z obchodního zákoníku přitom vyplývá, že likvidátorem může být
fyzická osoba, která je způsobilá k právním úkonům, a další podmínky pak
stanoví u konkrétních právnických osob jednotlivé zvláštní zákony. Pokud byl
likvidátor např. jmenován z řad zaměstnanců, zdaňovaly se tyto příjmy jako
příjmy ze závislé činnosti (za účelem výplaty odstupného docházelo totiž v
praxi k uzavření pracovního poměru na dobu určitou, a to do ukončení
likvidace). V jiných případech se ale zdaňovaly tyto příjmy podle
§ 7 odst. 2 písm. b)
ZDP jako příjmy z výkonu nezávislého povolání, které není
živností ani podnikáním, pokud ovšem ve výjimečných případech u uzavřeného
smluvního vztahu nevyplývalo, že likvidátor byl povinen pracovat podle dispozic
a pokynů orgánu, který jej do funkce jmenoval. Tento dvojí daňový režim je tedy
odstraněn novelou ZDP a pro daňové účely od r. 2008 nebude rozhodující, zda
půjde o likvidaci obchodní společnosti, družstva nebo investiční společnosti či
investičního fondu. Pro posouzení těchto příjmů nebude ani důležité, zda je
likvidátor např. do své funkce jmenován statutárním orgánem obchodní
společnosti nebo ustanoven soudem nebo jmenován Českou národní bankou podle
§ 192 zákona č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování (v případě
zrušení investiční společnosti nebo investičního fondu likvidací), resp. zda
půjde o likvidátora ustanoveného z řad zaměstnanců či nikoliv.
Nahoru6.2 DAŇOVÝ REŽIM PŘÍJMŮ PROKURISTŮ
Prokurou podle § 14 obchodního zákoníku zmocňuje
podnikatel (zmocnitel) prokuristu (zmocněnce) ke všem právním úkonům, k nimž
dochází při provozu podniku. Prokura je tedy zvláštní druh (forma) plné
moci, na základě které je prokurista oprávněn podnikatele zastupovat, a
nikoliv zvláštní druh samostatné výdělečné činnosti. Prokura se realizuje jejím
udělením, tzn. že se jedná o jednostranný právní úkon (podobně jako udělení
plné moci) a další smluvní ošetření je zde bezpředmětné. Prokuru lze udělit jen
fyzické osobě, přičemž prokuristou může být prakticky kdokoliv, např.
zaměstnanec, člen družstva, jiný podnikatel, ale též komerční právník nebo
advokát atp.
Pro účely zdanění příjmů (odměny) prokuristy za činnost
prováděnou na základě udělené prokury (plné moci) je proto rozhodující
charakter činnosti, resp. právní vztah mezi podnikatelem a prokuristou, v rámci
kterého je prokura udělena. Např. je-li odměna za činnost prokuristy (za
jednání jménem podnikatele) vyplácena zaměstnanci v pracovněprávním vztahu,
půjde o příjem ze závislé činnosti podle
§ 6 odst. 1 písm. a)
ZDP. Je-li odměna za činnost prokuristy vyplácena např. advokátovi,
ekonomickému poradci nebo podnikateli, který může poskytovat služby na základě
svého živnostenského oprávnění nebo podle zvláštních předpisů o manažerském,
ekonomickém a jiném poradenství, posoudí se tato odměna jako příjem z podnikání
podle
§ 7 odst. 1 písm. b) nebo c) ZDP.
Nelze ani vyloučit, že odměna za činnost prokuristy bude vyplácena fyzické
osobě, která nemá s podnikatelem uzavřen pracovněprávní vztah a nejedná se ani
o osobu podnikající a přitom se tato osoba při výkonu činnosti bude řídit
pokyny podnikatele, tj. v daném případě by se jednalo o příjem z obdobného
poměru, v němž je poplatník při výkonu práce pro plátce příjmů povinen dbát
jeho příkazů [§ 6 odst. 1 písm. a)
ZDP]. Z uvedených důvodů nebyly příjmy za činnost prokuristy v ZDP
zatím prohlášeny za příjmy ze závislé činnosti.
6.3 ROZŠÍŘENÍ SAMOSTATNÉHO ZÁKLADU DANĚ U ZAMĚSTNANCŮ BEZ
PODEPSANÉHO PROHLÁŠENÍ K DANI
V
§ 6 odst. 4 ZDP se s účinností od
zdaňovacího období 2008 stanovilo, že příjmy zúčtované nebo vyplacené
zaměstnavatelem se sídlem nebo bydlištěm na území České republiky a příjmy od
plátců daně vymezených v
§ 38c ZDP (zahraničních plátců daně)
jsou po zvýšení podle odstavce 13 samostatným základem daně pro zdanění
daní vybíranou srážkou sazbou daně podle
§ 36 odst. 2 ZDP, jedná-li se o
příjmy podle
§ 6 odst. 1 písm. a) a d) a
podle odst. 10 ZDP, jejichž
úhrnná výše před zvýšením podle odstavce 13 u téhož zaměstnavatele
nepřesáhne za kalendářní měsíc částku 5 000 Kč. To platí nadále jen u příjmů
zúčtovaných nebo vyplacených zaměstnavatelem, u kterého zaměstnanec nepodepsal
prohlášení k dani podle
§ 38k odst. 4 nebo 5
ZDP.
Podle
§ 36 odst. 2 písm. p) ZDP se v r.
2008 z těchto příjmů sráží daň zvláštní sazbou nadále ve výši 15 % a od
r. 2009 je výše sazby daně snížena na 12,5 %. Základ daně pro výpočet
daně vybírané srážkou zvláštní sazbou se zaokrouhluje jako dosud, na
celé koruny dolů, a daň vypočtená zvláštní sazbou daně se zaokrouhluje na celé
koruny dolů.
V
§ 6 odst. 4 ZDP se s účinností od
zdaňovacího období 2008 u zaměstnanců bez podepsaného prohlášení k dani s
příjmy z tzv. vedlejších zaměstnání nepřesahujícími v úhrnu za kalendářní měsíc
od téhož zaměstnavatele 5 000 Kč, změnil způsob stanovení samostatného základu
daně pro srážku daně vybíranou zvláštní sazbou daně ve výši 15 %. Samostatným
základem daně je v těchto případech nově tzv. superhrubá mzda. Tzn. že
příjem zaměstnance se při stanovení tohoto základu daně zvýší o částku
odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a pojistnému na zdravotní
pojištění, které je z těchto příjmů povinen platit zaměstnavatel sám za sebe (o
26 % a 9 %), a pojistné sražené ze mzdy nebo uhrazené zaměstnancem (ve výši
12,5 %) již není možné uplatňovat při stanovení samostatného základu daně jako
výdaj. Jestliže se ale podle zvláštních právních předpisů o pojistném (např. z
odměny plynoucí na základě dohody o provedení práce) žádné pojistné neplatí,
pak se příjem zaměstnance vstupující do samostatného základu daně o fiktivní
částku pojistného (na tzv. superhrubou mzdu) nezvyšuje. Tzn. že do základu daně
pro srážku daně vybíranou podle zvláštní sazby se pak tento příjem zahrne v
hrubé výši (samostatný základ daně se bude rovnat hrubé mzdě).
NahoruLimit 5 000 Kč hrubého
Výše uvedené platí u zaměstnance bez podepsaného
prohlášení k dani za podmínky, že úhrnná výše jeho příjmů [podle
§ 6 odst. 1 písm. a) a d) a podle
odst. 10 ZDP] před zvýšením podle
odstavce 13 u téhož zaměstnavatele nepřesáhne za kalendářní měsíc částku 5 000
Kč (hrubého). Tzn. před zvýšením o částku odpovídající pojistnému, které je
povinen platit z těchto příjmů zaměstnavatel z vlastních prostředků (do konce
r. 2007 nesměla výše příjmu rovněž převýšit 5 000 Kč, ale před snížením o
pojistné placené zaměstnancem). Srážková daň zvláštní sazbou se ale počítá nově
až z tzv. superhrubé mzdy, tj. z hrubého příjmu po příslušném navýšení o
fiktivní částku pojistného placeného zaměstnavatelem z vlastních
prostředků.
PŘÍKLAD č. 1
Zaměstnanec bez podepsaného Prohlášení k dani pobírá od tzv.
vedlejšího zaměstnavatele v r. 2008 měsíční mzdu (ze které se platí pojistné na
veřejnoprávní pojištění) ve výši 4 001 Kč.
Pojistné na zdravotní pojištění (13,5 % z 4 001 Kč = 540,13
Kč) odvede zaměstnavatel ve výši Kč 541 Kč příslušné zdravotní pojišťovně,
jednu třetinu ve výši 181 Kč srazí zaměstnanci ze mzdy (540 Kč : 3 = 180,33 Kč)
- tzn. 4,5 % a k tíži zaměstnavatele jde zbylá částka, tj. 360 Kč (541 Kč - 181
Kč) - tzn. 9 %.
Pojistné na sociální zabezpečení ve výši 26 % procent platí
zaměstnavatel z úhrnu vyměřovacích základů všech zaměstnanců.
Stanovení základu daně pro srážku daně zvláštní sazbou:
Příjem zaměstnance | 4001,00 Kč |
plus částka
odpovídají pojistnému na sociální zabezpečení, které platí zaměstnavatel ze
svých prostředků (26 % z 4 001 Kč) | 1040,26 Kč |
plus částka
odpovídající pojistnému na zdravotní pojištění, které jde k tíži zaměstnavatele
(2/3 z 541 Kč) | 360,00 Kč |
Samostatný základ
daně | 5401,26 Kč |
Zaokrouhlení na celé
koruny dolů | 5401,00 Kč |
Daň zvláštní sazbou 15
%. | 810,15 Kč |
Zaokrouhlení na celé
koruny dolů | 810,00 Kč |
Daňová povinnost poplatníka je tím vypořádaná a poplatník se o
tento příjem po uplynutí zdaňovacího období již nemusí starat.
PŘÍKLAD č. 2
Poplatník, který nepodepsal prohlášení k dani, pobírá od tzv.
vedlejšího zaměstnavatele příjem ze závislé činnosti na základě dohody o
pracovní činnosti (ze kterého se platí pojistné na veřejnoprávní pojištění), a
to za prosinec 2007 ve výši 5 000 Kč a za leden 2008 ve výši 5 000 Kč.
Zúčtování mzdy za prosinec
2007: | | Zúčtování mzdy za leden
2008: | |
Hrubá měsíční
mzda: | 5000,00 Kč | Hrubá měsíční
mzda: | 5000,00 Kč |
minus pojistné (8
%+ 4,5 % ) | - 625,00 Kč | plus pojistné (26 %
+ 9 %) | + 1750,00 Kč |
Samostatný základ
daně | 4375,00 Kč | Tzv. superhrubá
mzda. | 6750,00 Kč |
Daň zvláštní sazbou 15
%: | 656,25 Kč | Daň zvláštní sazbou 15
%: | 1012,50 Kč |
Daň po
zaokrouhlení | 656,00 Kč | Daň po
zaokrouhlení | 1012,00 Kč |
K výplatě | 3719,00 Kč | K výplatě | 3363,00 Kč |
(5000 Kč - 625 Kč
pojistné - 656 Kč daň) | | (5000 Kč - 625 Kč
pojistné - 1012 Kč daň) | |
V roce 2008 se srazí zaměstnanci na srážkové dani o 356 Kč více
než v r. 2007.
Příklad č. 3
Poplatník, který nepodepsal prohlášení k dani, pobírá od tzv.
vedlejšího zaměstnavatele příjem ze závislé činnosti na základě dohody o
provedení práce (ze kterého se neplatí pojistné na veřejnoprávní pojištění), a
to v prosinci 2007 ve výši 5 000 Kč a v lednu 2008 ve výši 5000 Kč.
Zúčtování mzdy za prosinec
2007: | | Zúčtování mzdy za leden
2008: | |
Hrubá měsíční mzda | 5000,00 Kč | Hrubá měsíční mzda | 5000,00 Kč |
minus pojistné (8 %
+ 4,5 %) | 0,00 Kč | plus pojistné (26 %
+ 9 %) | 0,00 Kč |
Samostatný základ
daně | 5000,00 Kč | Samostatný základ
daně | 5000,00 Kč |
Daň zvláštní sazbou 15
% | 750,00 Kč | Daň zvláštní sazbou 15
% | 750,00 Kč |
Daň po
zaokrouhlení | 750,00 Kč | Daň po
zaokrouhlení | 750,00 Kč |
K výplatě | 4250,00 Kč | K výplatě | 4250,00 Kč |
(5000 Kč - 0 Kč pojistné
- 750 Kč daň) | | (5000 Kč - 0 Kč pojistné
- 750 Kč daň) | |
V roce 2008 se srazí zaměstnanci na srážkové dani stejná částka
jako v r. 2007.
Nahoru6.4 ZRUŠENÍ NADBYTEČNÉ LEGISLATIVNÍ ZKRATKY
V ust.
§ 6 odst. 7 písm. a)
ZDP, které upravuje podmínky, za nichž nejsou u zaměstnance
předmětem daně náhrady cestovních výdajů poskytované v souvislosti s výkonem
závislé činnosti, se novelou pouze zrušila jako nadbytečná zavedená
legislativní zkratka pro náhrady cestovních výdajů stanovené nebo umožněné v
tzv. státní sféře - dále jen do výše stanovené zvláštním předpisem, protože
se v zákoně o daních z příjmů nikde dále nepoužívá.
6.5 DAŇOVÉ OSVOBOZENÍ ČÁSTEK VYNALOŽENÝCH NA ODBORNÝ ROZVOJ
ZAMĚSTNANCŮ
V § 6 odst. 9 písm.
a) ZDP se s účinností od zdaňovacího období 2008 stanovilo, že
od daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků jsou
osvobozeny částky vynaložené zaměstnavatelem na úhradu výdajů spojených
s odborným rozvojem zaměstnanců a rekvalifikací související s předmětem jeho
činnosti, s výjimkou částek vynaložených na zvýšení kvalifikace. Toto
osvobození se nevztahuje na příjmy plynoucí zaměstnancům v této souvislosti
jako mzda, plat, odměna nebo jako náhrada za ušlý příjem.
Novelou se v tomto ustanovení sjednotila terminologie
používaná v daňovém zákoně a v novém zákoníku práce (dále též ZP). Podle
definice obsažené v zákoníku práce (§ 227 až 235) se odborným rozvojem zaměstnanců
rozumí zaškolení a zaučení, odborná praxe absolventů škol, prohlubování
kvalifikace a zvyšování kvalifikace. S výjimkou zvyšování kvalifikace se tento
odborný rozvoj považuje za výkon práce, za který přísluší zaměstnanci mzda nebo
plat.
Daňové osvobození částek vynaložených na doškolování do konce
r. 2007
Do 31.12. 2007 byly podle
§ 6 odst. 9 písm. a)
ZDP osvobozeny od daně z příjmů ze závislé činnosti částky vynaložené
zaměstnavatelem na doškolování zaměstnanců za podmínky, že souvisí s předmětem
činnosti zaměstnavatele (pokud to bylo v souladu s jeho potřebami). Toto
osvobození se nevztahovalo na částky vyplacené zaměstnancům jako mzda (plat) a
- jak bylo výslovně uvedeno v tomto ustanovení - ani na náhradu za ušlý příjem
(náhradu mzdy, studijní příspěvek apod.) za dobu nepřítomnosti zaměstnance v
práci.
Za doškolování se považovaly všechny formy vzdělávání
(včetně rekvalifikací), při kterých nedocházelo k dosažení vyššího stupně
vzdělání. Za doškolování nebylo možné považovat např. studia na střední
škole při zaměstnání, které končí maturitní, závěrečnou zkouškou či
absolutoriem, nebo studia na vysokých školách v rámci akreditovaného studijního
programu - bakalářského, magisterského a doktorského (tj. studia, které se
u dětí podle zvláštních předpisů považuje za tzv. soustavnou přípravu dítěte na
budoucí povolání apod.). Za doškolování nebylo možné považovat ani školení,
studium nebo jinou formu vzdělávání, které nesouvisely s předmětem činnosti
zaměstnavatele (nebylo v souladu s potřebami zaměstnavatele). To znamená, že
částky na dosažení vyššího stupně vzdělání uhrazené zaměstnavatelem z daňově
uznatelných nákladů se musely na straně zaměstnance i doposud posoudit jako
zdanitelný příjem ze závislé činnosti, ze kterého se platilo též pojistné
[tento příjem je však osvobozen od daně z příjmů u zaměstnance za podmínek
stanovených v ust.
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP].
NahoruPoužití vzdělávacích zařízení
Podle
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP je osvobozeno od daně z příjmů u zaměstnance nepeněžní plnění
hrazené zaměstnavatelem z vymezených finančních prostředků (např. FKSP,
sociálního fondu, ze zisku po zdanění případně na vrub daňově neuznatelných
výdajů (nákladů) a poskytnuté zaměstnanci nebo jeho rodinným příslušníkům
formou možnosti používat vzdělávací zařízení. Tzn., že pokud
zaměstnavatel hradí zaměstnanci z vymezených finančních prostředků např.
studium, které vede k získání vyššího stupně vzdělání, resp. které není v
souladu s potřebami zaměstnavatele, jedná se na straně zaměstnance o příjem
osvobozený od daně z příjmů ze závislé činnosti (ze kterého se neplatí ani
pojistné) a tento daňový režim zůstává zachován i do budoucna.
Daňová uznatelnost výdajů na vzdělávání u
zaměstnavatele
Do 31. 12. 2007 byly u zaměstnavatele v
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3 ZDP za
daňově uznatelné prohlášeny mimo jiné též výdaje (náklady) na vzdělávání a
rekvalifikaci zaměstnanců zabezpečovanou jinými subjekty. Vzdělávání
zaměstnanců ZDP blíže nedefinoval a za vzdělávání byly tedy považovány v
souladu s novým zákoníkem práce výdaje zaměstnavatele vynaložené jak na
prohlubování kvalifikace, tak i na zvyšování kvalifikace včetně školení,
studia, nebo jiné formy přípravy k dosažení vyššího stupně vzdělání, ovšem jen
za předpokladu, že toto vzdělávání bylo v souladu s potřebami
zaměstnavatele. Pokud ovšem vzdělávání nesouviselo s podnikáním
zaměstnavatele či nebylo v souladu s jeho potřebami, nebylo možné výdaje na
takové vzdělávání považovat u zaměstnavatele za daňově uznatelné [§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3
ZDP].
V roce 2007 bylo navíc možné, aby nepeněžní plnění ve
formě možnosti použití vzdělávacích zařízení poskytoval zaměstnavatel
zaměstnancům za podmínek stanovených v ust. § 24 odst. 2 písm. j) bod 5
ZDP, tj. jako zaměstnanecký benefit podle kolektivní smlouvy, pracovní nebo
jiné smlouvy nebo podle vnitřního předpisu. V takovém případě by se ovšem
zmíněné nepeněžní plnění u zaměstnance posoudilo jako zdanitelný příjem ze
závislé činnosti, ze kterého by se platilo též pojistné, na straně
zaměstnavatele se ale jednalo o daňový výdaj (náklad).
Od 1. 1. 2008 se rovněž u zaměstnavatele v
souladu s úpravou v
§ 6 odst. 9 písm. a)
ZDP upřesnily podmínky pro daňovou uznatelnost nákladů (výdajů) vynakládaných
zaměstnavatelem na odborný rozvoj zaměstnanců:
v
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3 ZDP
jsou za daňově uznatelné prohlášeny výdaje (náklady) vynaložené na
provoz vlastních vzdělávacích zařízení nebo spojené s odborným rozvojem a
rekvalifikací zaměstnanců zabezpečovanou jinými subjekty, s výjimkou výdajů
(nákladů) vynaložených na zvýšení kvalifikace,
v
§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP je
pak nově za daňově neuznatelné prohlášeno mimo jiné též nepeněžní
plnění spočívající ve formě možnosti použití vzdělávacích zařízení, tzn. i
nepeněžní plnění poskytnuté zaměstnancům za účelem zvyšování jejich
kvalifikace.
Od r. 2008 jsou výdaje (náklady) vynaložené na
zvyšování kvalifikace zaměstnance pro zaměstnavatele vždy daňově neuznatelné a
na straně zaměstnance půjde o příjem osvobozený od daně z příjmů jen za
podmínek stanovených v
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP, tj. bude-li se jednat o nepeněžní plnění spočívající ve formě použití
vzdělávacích zařízení.
6.6 ZRUŠENÍ DAŇOVÉHO OSVOBOZENÍ POJISTNÉHO PLACENÉ
ZAMĚSTNAVATELEM ZA ZAMĚSTNANCE NA VEŘEJNOPRÁVNÍ POJIŠTĚNÍ
V
§ 6 odst. 9 ZDP se s účinností od
zdaňovacího období 2008 zrušilo daňové osvobození pojistného, které je povinen
platit podle zvláštní právních předpisů o pojistném za zaměstnance
zaměstnavatel na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění nebo jako
příspěvek na zahraniční pojištění stejného druhu [zrušené písmeno e].
Nebylo to však z důvodu zavedení tzv. superhrubé mzdy
(aby o toto pojistné bylo možné navyšovat příjem zaměstnance při stanovení tzv.
superhrubé mzdy), ale protože toto pojistné je povinen platit zaměstnavatel
sám za sebe, tj. nikoliv srážkou ze mzdy zaměstnance, ale ze svých finančních
prostředků (i když z pojistných vyměřovacích základů zaměstnance). Ze
zvláštních právních předpisů o pojistném totiž jednoznačně plyne, že se jedná o
zákonnou povinnost zaměstnavatele, tzn. že takové pojistné nelze
posoudit u zaměstnance jako příjem ze závislé činnosti (který je u něj
předmětem daně). Vypuštění tohoto ustanovení proto nemá žádný vliv ani na
vyměřovací základy zaměstnance pro odvod pojistného (i když se hrubá mzda
zaměstnance při stanovení základu daně o částku odpovídající tomuto
pojistnému musí navýšit). V tomto případě se ale jedná jen o fiktivní
částku - ukazatel, který nevstupuje do vyměřovacích základů pro odvod
pojistného na sociální a zdravotní pojištění.
6.7 ZRUŠENÍ DAŇOVÉHO OSVOBOZENÍ PŘÍJMŮ ČLENŮ BYTOVÝCH DRUŽSTEV
PŘI SVÉPOMOCNÉ BYTOVÉ VÝSTAVBĚ
V
§ 6 odst. 9 ZDP se s účinností od
zdaňovacího období 2008 zrušilo daňové osvobození příjmů členů bytových
družstev z osobního plnění při svépomocné bytové výstavbě, které se nevyplácely
v hotovosti, ale připisovaly se na jejich členské podíly [zrušené písmeno g]. V
současně době totiž není ekonomický ani sociální důvod uvedené plnění tímto
způsobem zvýhodňovat.
6.8 PŘECHODNÉ UBYTOVÁNÍ JAKO ZDANITELNÝ PŘÍJEM ZAMĚSTNANCE,
KTERÝ JE OSVOBOZEN JEN DO VÝŠE 3 500 KČ MĚSÍČNĚ
V
§ 6 odst. 9 písm. i)
ZDP [původně písm. k] se s účinností od zdaňovacího období 2008 zavedl
měsíční limit pro daňové osvobození nepeněžního plnění poskytovaného
zaměstnavatelem zaměstnancům formou přechodného ubytování (nejedná-li se o
ubytování při pracovní cestě a pokud obec přechodného ubytování není shodná s
obcí, kde má zaměstnanec bydliště), a to maximálně do výše 3 500 Kč
měsíčně.
To znamená, že od roku 2008 je nepeněžní plnění
poskytnuté zaměstnavatelem formou přechodného ubytování u zaměstnance
osvobozeno od daně z příjmů ze závislé činnosti jen do výše 3 500 Kč měsíčně.
Nepeněžní plnění nad stanovený limit pak představuje u zaměstnance zdanitelný
příjem ze závislé činnosti (ve výši ceny obvyklé) a z tohoto příjmu se rovněž
platí pojistné na veřejnoprávní pojištění, tj. pro účely zdanění se musí tento
příjem také navýšit na tzv. superhrubou mzdu. Definice pojmu bydliště
je přitom uvedena v
§ 2 odst. 4 ZDP a jedná se o místo,
kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl
trvale se v tomto bytě zdržovat (výklad k pojmu stálý byt byl publikován v
pokynu MF č. D-300).
Do konce r. 2007 byla podle
§ 6 odst. 9 písm. k)
ZDP hodnota nepeněžního plnění poskytnutého zaměstnavatelem zaměstnanci formou
přechodného ubytování za stanovených podmínek zcela osvobozena a daňové
osvobození u zaměstnance nebylo nikdy ani podmíněno jeho úhradou např. ze
sociálního fondu nebo ze zisku po zdanění a nebo z nedaňových výdajů
(nákladů).
Na straně zaměstnavatele se současně s účinností
od r. 2008 zrušilo ustanovení, které omezovalo daňovou uznatelnost
těchto plnění v
§ 24 odst. 2 písm. zu) ZDP (měsíční
limit na zaměstnance ve výši 3 500 Kč a výjimku týkající se ubytování v
rodinném domě nebo bytě). Zavedení limitu pro daňové osvobození hodnoty
přechodného ubytování u zaměstnance je tedy od r. 2008 kompenzováno jeho plnou
daňovou uznatelností na straně zaměstnavatele, a to za podmínek stanovených v
ust.
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5
ZDP.
NahoruPodmínky pro daňové osvobození přechodného ubytování
Hodnota přechodného ubytování je osvobozena od daně z
příjmů u zaměstnance do stanoveného měsíčního limitu ve výši 3 500 Kč jen za
předpokladu, že jsou splněny současně všechny podmínky stanovené v
§ 6 odst. 9 písm. i)
ZDP, tzn.:
musí se jednat o nepeněžní plnění. Zaměstnavatel proto
nemůže proplácet zaměstnanci jeho výdaje za ubytování (pak by se jednalo o
peněžní plnění). V příslušných smluvních vztazích (včetně nájemní smlouvy) musí
jako uživatel, nájemce či majitel vystupovat zásadně zaměstnavatel.
nemůže jít o ubytování při pracovní cestě. Zajištění
ubytování při pracovní cestě není považováno na straně zaměstnance za příjem
(nevzniká mu žádný majetkový prospěch) a z předmětu daně je vyloučeno v tomto
případě též poskytnutí peněžního plnění formou náhrady výdajů za ubytování
(§ 6 odst. 7 písm. a) ZDP) a to za
podmínek stanovených v příslušných ustanoveních zákoníku práce.
musí zde být souvislost mezi ubytováním a výkonem práce,
tj. nemůže jít o ubytování poskytnuté zaměstnanci z jiných důvodů. Např. proto,
že zaměstnanec nemá žádný byt, nebo proto, že jeho byt byl zničen povodní a
bydlet tam do jeho rekonstrukce nemůže apod. Tato daňová výhoda je totiž určena
pro zaměstnance, kteří mají své bydliště (stálý byt) v takové vzdálenosti, že z
něho nemůžou pravidelně dojíždět do zaměstnání.
zaměstnanec musí mít své bydliště mimo obec, ve které je mu
poskytnuto přechodné ubytování. Bydlištěm se podle
§ 2 odst. 4 ZDP rozumí místo, kde
má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na úmysl se v tomto
bytě zdržovat. Nemůže tedy jít o zaměstnance, který má své bydliště ve stejné
obci, jako je obec, v níž mu je poskytnuto ubytování, nebo o zaměstnance, který
nemá žádný byt (pak by se jednalo o ubytování trvalého charakteru).
hodnotou přechodného ubytování se nerozumí jen zajištění
ubytování (resp. pronájem), ale též případná úhrada služeb přímo
spojených s užíváním např. hotelového pokoje nebo pronajatého bytu (jako
vody, elektřiny, plynu apod.). Rovněž není podstatné, na jakou dobu je takové
přechodné ubytování zaměstnanci poskytnuto (je-li samozřejmě splněna podmínka,
že se jedná o ubytování přechodného a nikoli trvalého charakteru). Daňové
osvobození se přitom vztahuje také na přechodné ubytování zajištěné
zaměstnavatelem v pronajatém rodinném domě nebo bytě.
daňové osvobození se vztahuje také na zaměstnance, který je v
České republice daňovým nerezidentem (pokud zde není na pracovní cestě).
Podmínka přechodného ubytování v České republice ale nebude splněna, pokud by
pro účely získání daňové rezidence v naší republice takový poplatník tvrdil, že
v místě pobytu (ubytování) v České republice má stálý byt s úmyslem se trvale
zdržovat. V tomto kontextu by pak místo poskytnutého ubytování v České
republice mělo pro daňové účely charakter jeho bydliště (stálého bytu) a
nikoliv místa jeho přechodného ubytování.
6.9 UPŘESNĚNÍ PODMÍNEK PRO DAŇOVÉ OSVOBOZENÍ PŘÍPLATKU
POSKYTOVANÉHO VOJÁKŮM A POLICISTŮM VYSLANÝM V RÁMCI OSN, NATO a EU DO
ZAHRANIČÍ
V
§ 6 odst. 9 písm. m)
ZDP se upřesnilo se zpětnou účinností ještě pro zdaňovací období 2007, že
daňové osvobození se vztahuje jak na zvláštní příplatek poskytovaný v cizí
měně, tak i na příplatek za službu v zahraničí, a to poskytovaný v cizí
měně podle zvláštních předpisů vojákům a příslušníkům bezpečnostních sborů
vyslaným v rámci jednotky mnohonárodních sil nebo mezinárodních bezpečnostních
sborů mimo území České republiky po dobu působení v zahraničí.
Od 1. 1. 2007 je totiž vyplácen policistům příplatek
za službu v zahraničí podle zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru
příslušníků bezpečnostních sborů. Do konce roku 2006 náležel policistům
zvláštní příplatek podle
§ 11 odst. 3 zákona č. 143/1992
Sb., o platu, ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto zákona se ale zvláštní
příplatek nadále vyplácí příslušníkům ozbrojených sil (vojákům z povolání).
Zákonem č. 264/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákoníku práce, se ale také upřesnily podmínky pro poskytování zvláštního
příplatku u vojáků, kteří jsou dnes vysíláni k účasti na vojenských operacích
v zahraničí jak v rámci mnohonárodních sil OSN, tak i v rámci NATO a EU. V
§ 6 odst. 9 písm. m)
ZDP se proto terminologie přizpůsobuje těmto novým právním předpisům.
6.10 SLOUČENÍ LIMITŮ PRO DAŇOVÉ OSVOBOZENÍ ČÁSTEK HRAZENÝCH
ZAMĚSTNAVATELEM ZAMĚSTNANCŮM NA PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ A NA SOUKROMÉ ŽIVOTNÍ
POJIŠTĚNÍ
V § 6 odst. 9 písm.
p) ZDP došlo s účinností od zdaňovacího období 2008 ke
sloučení limitů pro daňové osvobození příspěvků zaměstnavatele na
penzijní připojištění se státním příspěvkem poukazovaných na účet zaměstnance u
penzijního fondu a pojistného hrazeného zaměstnavatelem za zaměstnance na
soukromé životní pojištění (splňující podmínku 2 x 60). Současně je pro
daňové osvobození výše uvedených plnění zaveden limit v absolutní částce, a to
v úhrnu pro oba produkty maximálně do výše 24 000 Kč ročně od téhož
zaměstnavatele.
Dosavadní limit byl totiž v případě příspěvků na
penzijní připojištění stanoven poměrem k měsíčnímu vyměřovacímu základu
zaměstnance pro pojistné na sociální zabezpečení a státní politiku
zaměstnanosti (do 5 % osvobozeno) a platby na soukromé životní pojištění měly
stanovený limit v absolutní částce (12 000 Kč ročně osvobozeno). Touto úpravou
je umožněna větší volnost a variabilita v rozhodování zaměstnavatele i
zaměstnance v otázce výběru produktů tzv. spoření na stáří, na které
zaměstnavatel bude následně přispívat. Na straně zaměstnavatele se
současně v ust.
§ 24 ZDP zrušila ustanovení, která
omezovala daňovou uznatelnost těchto plnění a tyto výdaje (náklady) lze nově
uplatnit jako daňové jen s využitím
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5
ZDP.
Nadlimitní příspěvky a částky pojistného u
zaměstnance samozřejmě podléhají zdanění a všem předepsaným platbám na
veřejnoprávní pojištění. Zaplatí-li zaměstnavatel za zaměstnance na penzijní
připojištění a na soukromé životní pojištění ve zdaňovacím období v úhrnu více
než 24 000 Kč, částky nad stanovený limit se posoudí jako zdanitelný příjem ze
závislé činnosti a z funkčních požitků podle
§ 6 odst. 1 písm. d)
ZDP, který musí zaměstnavatel zahrnout do úhrnu zúčtované mzdy zaměstnance za
příslušný kalendářní měsíc (ve kterém budou tyto částky zaměstnavatelem
uhrazeny pojišťovně nebo penzijnímu fondu). Pro daňové účely přitom nebude
rozhodné, zda úhrady příspěvků a pojistného bude provádět zaměstnavatel měsíčně
nebo např. jen jednou ročně. Částky pojistného zaplacené ale např. najednou za
celou dobu trvání pojištění (tzv. jednorázové pojistné) nelze pro účely
daňového osvobození rozpočítat do následujících zdaňovacích období a daňově
výhodnější bude bezesporu placení pojistného a příspěvků zaměstnavatelem ve
formě splátek se splatností alespoň jednou ve zdaňovacím období
PŘÍKLAD č. 4
Zaměstnavatel za zaměstnance platí od ledna 2008 pojistné
soukromé životní pojištění a příspěvky na penzijní připojištění se státním
příspěvkem v měsíčních splátkách, a to v úhrnné výši 4 000 Kč měsíčně.
Zaplacené pojistné a příspěvky budou v kalendářních měsících leden
až červen (6 x 4 000) u zaměstnance osvobozeny od daně z příjmů (na mzdovém
listě se uvedou i částky od daně osvobozené). Částky zaplacené zaměstnavatelem
v měsících červenec až prosinec se zahrnou u zaměstnance pro účely zdanění vždy
do úhrnu mzdy zúčtované poplatníkovi za příslušný kalendářní měsíc. Protože
tyto příjmy vstupují do vyměřovacích pojistných základů na veřejnoprávní
pojištění, budou se také u zaměstnance při stanovení základu pro výpočet zálohy
na daň tyto částky zvyšovat na tzv. superhrubou mzdy (o 26 % + 9 %).
Daňové osvobození pojistného placeného zaměstnavatelem
za zaměstnance na soukromé životní pojištění bylo dosud možné uplatnit jen za
podmínky, že smlouva o soukromém životním pojištění byla uzavřena mezi
zaměstnancem a pojišťovnou, která byla oprávněna k provozování pojišťovací
činnosti na území České republiky podle zvláštního právního předpisu (zákon č.
363/1999 Sb., o pojišťovnictví). Takže bylo nutné tuto skutečnost vždy ověřit v
příslušném seznamu uveřejněném na internetových stránkách ministerstva financí.
Na základě opatření přijatých novelou ZDP může zaměstnavatel platit zaměstnanci
daňově zvýhodněné pojistné na soukromé životní pojištění nově i na základě
pojistné smlouvy uzavřené s jinou pojišťovnu (která u nás nemá oprávnění
k provozování pojišťovací činnosti), ovšem jen s podmínkou, že půjde o
pojišťovnu usazenou na území členského státu Evropské unie nebo na území
Evropského hospodářského prostoru.
6.11 DAŇOVÉ OSVOBOZENÍ NÁHRADY MZDY POSKYTOVANÉ
ZAMĚSTNAVATELEM MÍSTO NEMOCENSKÉHO
V § 6 odst. 9 písm.
s) ZDP se upřesnilo, že příjem získaný ve formě náhrady mzdy,
platu nebo odměny nebo sníženého platu nebo snížené odměny za dobu dočasné
pracovní neschopnosti nebo karantény podle zvláštních právních předpisů je u
zaměstnance osvobozen od daně z příjmů jen do výše minimálního nároku
určeného zvláštním právním předpisem upravujícím pracovněprávní vztahy.
Toto ustanovení sem bylo přesunuto z
§ 4 odst. 1 písm. h)
ZDP a novelou se omezila výše daňového osvobození zmíněných náhrad,
které bude vyplácet v budoucnu zaměstnancům v rámci období prvních 14 dnů
trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény) zaměstnavatel z vlastních
finančních prostředků (nikoliv z prostředků nemocenského pojištění), a to
jejich minimálním nárokem (toto ustanovení nebude ještě možné využít v r.
2008).
Úprava v ZDP současně reaguje na zavedení karenční
doby v nemocenském pojištění, tj. že zabezpečení zaměstnancům v době dočasné
pracovní neschopnosti nepřísluší za první 3 kalendářní dny. Na základě
tohoto opatření totiž výše zmíněné náhrady (mzdy nebo platu nebo odměny z
dohody o pracovní činnosti) budou příslušet zaměstnancům v rámci období prvních
14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény) podle
novelizovaného znění
§ 192 odst. 1 zákoníku práce až
od 4. pracovního dne.
Toto náhradní plnění poskytované v budoucnu
zaměstnancům namísto nemocenského bude tedy osvobozeno od daně z příjmů ze
závislé činnosti a z funkčních požitků jen do výše minimálního nároku,
tzn.:
jen do výše základní výměry podle
§ 192 odst. 2
ZP,
jen za dobu od 4. pracovního dne v rámci období prvních…